A Luxusvilág
azonban egészen más – egy magát gyilkosnak nevező tizennyolc éves
fiatalember emlékirata tizenegy éves koráról, annak minden
szorongásáról, lelki nyomoráról és végül egy állítólagos
anyagyilkosságról. Richard egy dúsgazdag házaspár nem különösebben
kívánt gyereke, gyakorlatilag semmi mást nem várnak tőle, mint hogy
simuljon bele a környezetbe, ne zavarjon vizet és az IQ-ja legyen
kicsivel magasabb, mint az elbűvölő édesanyjáé. Richard természetesen
borzasztóan szenved ettől az elhanyagoltságtól, egyre magányosabbá
válik, míg végül úgy dönt, hogy kivívja magának azt a bizonyos bűzlő
szabadságot, és merényletet tervez az épp akkor harmadjára is
megpattanni készülő anyja ellen.
Az
egész történet talán legérdekesebb figurája Nada, Richard anyja, aki
nemcsak neki, hanem az olvasónak is kész rejtély (noha a narráció miatt
nem tudjuk nem a fiú szemén keresztül szemlélni a történteket). Nada
ugyanis egy jó írónő, reményteljes művészi karrier előtt áll, Richard
időnként el-elcsíp egy-egy mélyenszántóbb beszélgetésfoszlányt,
ugyanakkor Nada mélységes nyomorból jött (állítása szerint), ezért a
pénz nyújtotta biztonságot tartja a legfontosabbnak, minden más csupán
kellék. Így szegény Richardunk is, aki ebbe szépen bele is zakkan.
Szerintem a történet egyik legnagyobb fordulata, amikor a fiú életében
először olvassa el anyja egyik novelláját, a Molesztálókat, amit a
regény teljes hosszában közöl is – ez a szöveg ugyanis az anya olyan
dimenziót fedik fel, amelyek addig teljesen ismeretlenek voltak a fiú
számára és gyakorlatilag újra kell értelmeznie mindazt, amit addig
anyjáról tudni vélt.
Muszáj
írnom arról is, hogy ez a regény valami eszméletlen fifikásan van
megírva. Egyrészt posztmodern, de mégis jól olvasható, teli van
elbizonytalanító tényezőkkel, részben a visszaemlékezés pontosságára
tett utalások miatt, részben meg a narrátor hangsúlyozott önkényessége
miatt, vagyis hogy mi kedvesolvasók, kénytelenek vagyunk azt elhinni,
amit mond. Mindezek ellenére a gyilkosság számomra kétséges, mert ő maga
sem talál jó magyarázatot a fegyver eltűnésére, ugyanakkor egy
logikusnak tűnő pszichológiai interpretációt kínál. Másrészt a regényben
minimalista elemek is felfedezhetőek, gyanítom ez a könyv Bret Easton
Ellis polcán is ott van, Clay (Nullánál is kevesebb) pedig
Richard egyenes ági leszármazottja. Sőt, az Ellisnél olyannyira imádott
stílusjegyek már itt is felfedezhetőek, így a kvázi szenvtelen leírások,
a felszínes csevely között felbukkanó meghökkentően mély gondolatok
vagy épp az emberek eltűntethetősége, gondolok itt arra a jelenetre,
mikor Nada és férje azon vitatkozik, hogy az ismerőseik vajon
meghaltak-e vagy még élnek, vagy hogy nem képesek beazonosítani a
szomszédjukat. Ugyanakkor Oates nem bíz mindent az olvasóra, sokat
magyaráz, pszichologizál és ez nekem nagyon tetszett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése