Azt
hiszem, a világirodalom legérzékibb címe ez: Bimbózó lányok árnyékában,
bár gyorsan tegyük hozzá a "bimbózás" (nagyon helyesen) Gyergyai Albert
ferdítése, mégis úgy gondolom, ez a cím fejezi ki a legplasztikusabban
azt a már-már erotikus légkört, ami ezt a regényt át- meg átjárja. Az
eltűnt idő második kötete varázslatos, elbűvölő, illatos és
gyakorlatilag felsorolhatnám az összes rajongói jelzőt, amit az első
kötetnél már ellőttem: Marcel és én immáron összetartozunk.
A második
kötet két részből áll, amely nagyjából úgy viszonyul egymáshoz, mint az
Egy és a Sok. Az első részben névtelen narrátorunk bevezetődik a
szalonok világába, mitöbb a hőn vágyott Swann-család közelébe férkőzhet,
mely társaság legnagyobb vonzereje az érzéki, vörös hajú Gilberte. A
szocializáció egyben csalódások tömegét hozza magával, ugyanis az első
kötetben fixnek tartott személyiségjegyek itt a második kötetben egész
egyszerűen felcserélődnek, vagy egyenesen átfordulnak ellenétükbe.
Gyakorlatilag lemondhatunk a tapasztalatok tartósságáról, fel kell
függesztenünk ítéleteinket egy-egy szereplő bemutatásakor, mert
előfordulhat, hogy a következő kötetben egészen más lesz a jelleme -
mindehhez izgalmas ismeretelméleti eszmefuttatásokat körít Proust, igen
mély emberismerettel. A narrátor csalódásai azonban nem csak az emberek
megismerésére korlátozódik, ugyanígy le kell számolnia az öncélú
esztéticizmussal, amit Bergotte, az író képvisel (bár kétségtelen,
Proust nem is veti el Bergotte elveit), hősünk tehát egyelőre felhagy az
irodalmi babérok dédelgetésével. Nem is csoda, hisz az elbeszélő
figyelmét elsősorban a nők és a nők teste köti le - Gilberte mellett
Swann-né vonja bűvkörébe, de Bloch, a felforgató jóbarát támogatásával
beavatást nyer a bordélyok világába is. A narrátor mégis Gilberte képét
dédelgeti szívében, mondanom se kell, igazából jócskán "mellészeret",
sokkal többet törődik az ábrándjaival vagy azon szituációk
kidolgozásával, melyekben megkaphatná Gilberte-et, mint magával a
hús-vér nővel, így aztán kettejük románca zátonyra is fut.
A második
részben a narrátor Balbec-ba, álmai vadromantikus helyére utazik kúrálni
magát, és főleg elfelejteni Gilberte-et, ami olyan jól sikerül, hogy
alig kerül megemlítésre, helyette az Egy nő (képzelt) szerelmét a Sok nő
vágya tölti be. Maga Balbec és a tenger leírása csodálatos, s noha
újabb csalódásokkal kezdődik hősünk nyaralása (csalódás a nevekben, a
tájakban, a balbeci templom ornamentikájában), mégis minden nagyon
pompásan fog alakulni - új barátságokkal, egy új művészi felfogással és
sok szép bimbózó lánnyal, köztük a metamorf Albertine-nel.
Ebben a
kötetben is voltak kemény flesh-részek, így például Elstir képei
egészen lélegzetelállítóak, nem tudom, meg lehet-e festeni azokat a
képeket, amelyeket Proust leír, de így is csodálatosak, ahogy a fejemben
megalkottam őket. A kötet sokat mesél az elmúlásról is, arról hogy azt
szeretjük és arra vágyunk, ami vagy aki épp elvonul mellettünk, alakját
homály burkolja és több teret enged a fantáziánknak, mint az
érzékelésünknek, noha azt is állítja Proust, hogy érzékszerveinket
bizony a fantáziánk határolja be.
Várom a folytatást, de most egy kis szünet jön.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése