2013. szeptember 16., hétfő

Ami működik, az igaz

Nagyon sokan mondták már nekem, hogy a filozófia nem más, mint légvárak építgetése vagy egyenesen zabhegyezés – persze többnyire azok nyilatkoznak így, akik soha nem olvastak filozófiát, vagy pechjükre épp Kantot és Heideggert nyomtak a kezükbe. Pontosan az ilyen szkeptikus olvasóknak való William James Pragmatizmus c. könyve (amely az azonos című szöveggyűjteményben kapott helyet): élvezetes, frappáns, gyakorlatias, olykor egészen szemtelen – szóval szívem szerint való.
James egészen vérforraló felvetéssel kezdi előadásait, amely szerintem a legtöbb filozófusnál kiveri a biztosítékot, miszerint a „filozófia története jórészt emberi kedélyalkatok meghatározott összeütközésének története”, vagyis állítja, hogy igazságaink megválasztásakor vérmérsékletünk, aktuális hangulatunk igenis jelentős mértékben közrejátszik. Alapvetően, nyilván nagyon sematikusan, kétféle filozófiai alkatot különböztet meg (szerintem igen szerencsétlen elnevezéssel): kifinomult és merev elméket. Míg az előbbi metafizikus (racionalista) beállítottságú, idealista, optimista, szabad akaratban hívő, monista (világ egységében hívő) és többnyire vallásos, az utóbbiak empiristák, szenzualisták (érzéki tapasztalatok elsőbbségében hívők), materialisták, pesszimisták, fatalisták, szkeptikusok és pluralisták (több lehetséges világban hívők vagy az alapvető egységet tagadók). Ezek a dichotómiák persze nagyon, olykor bosszantóan leegyszerűsítik James problémaboncolgatásait, de tekintve hogy a pragmatizmus az elveket, tételeket, igazságokat pusztán eszközként használja, ezeket is annak kell tekintenünk egy módszer bemutatására. („Ily módon az elméletek eszközökké válnak, ahelyett, hogy a rejtélyekre adott megnyugtató válaszok volnának.”)
Mert a pragmatizmus nem filozófiai rendszer, hanem rafináltan csupán módszer, James úgy jellemzi, mint összekötő folyosót más, dogmatikusabb rendszerek között, a pragmatista pedig egy jó kedélyű ember, aki ott vendégeskedik, ahol kedve tartja.
A pragmatizmus központi fogalmai, mint közismert, a hasznosság, a célszerűség, a gyakorlatiasság és az előremutató hatás. Vagyis kicsit pszichologizáló módszer ez, hisz felveti a kérdést, mi a hasznos az egyén számára és hogyan fordítható le mindez komoly filozófiai kérdésekre (értsd: mi a hasznom abból a tételből, hogy minden eleve elrendeltetett vagy hogy előbb volt-e az Egy, mint a Sok). Hát, James megmondja és szerintem igazán frappánsan: előadásaiban sorra veszi a bölcselet nagy dilemmáit, olykor arra az eredményre jutva, hogy két elv gyakorlati hatása közt semmi különbség sincsen (pl. vallások), tehát erről a vita meddő és mindenki ízlésének megfelelően választhat a plurális igazságok közül.
Mindezekből következik, hogy a pragmatizmus elfordul a szép, nagy, elegáns, absztrakt rendszerektől, mert ezeknek nem sok gyakorlati haszna van az empirikus, kisebb területeket összefogó, konkrét, tényekre alapuló gondolkodásmóddal szemben. (Kivéve persze ha nem épp pszichológiai-etikai-esztétikai szükségletekről van szó, mert ott akár jól is jöhetnek.)
Nagyon tetszett James igazság-felfogása, így ír: „…eszméink (amelyek önmagukban csupán részei tapasztalatunknak) pontosan olyan mértékben válnak igazzá, amilyen mértékben segítségünkre vannak abban, hogy megfelelő viszonyba jussunk tapasztalatunk más részeivel…” – szerintem legyen ez bármilyen kínos mondat a filozófiatörténetben, szinte megkerülhetetlen, noha elgondolkodtató, hogyan is kerültek korábbi tapasztalataink egy rendszerbe (gyanítom – örököljük).
James leginkább a metafizikai rendszereket kritizálja, különösen irritálja idealizmusuk, vagyis hogy hisznek abban, hogy világunk egy tökéletesebb, éteri világ torz tükröződése csupán és a bennünk fellelhető, megmagyarázhatatlan jelenségek, tulajdonságok indoka ebben a világban gyökerezik (pl. honnan van a jó, a bűn, az elvont fogalmak), de nem kíméli a radikális empiristákat sem, elsősorban fatalizmusukért, mert rossz magatartást eredményez (ráhagyatkozás, felelősség elutasítása).
Végül is nem csodálom, hogy közutálatnak örvend a pragmatizmus, kellemetlen, nyugtalanító, olykor kifejezetten pimasz filozófia ez, mégis óriási hatást gyakorolt mind a közgondolkodásra (különösen a kapitalista berendezkedésű államokban) és a tudományos gondolkodásra. Élvezet volt olvasni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése