Friedrich Nietzsche talán legrosszabb hírű könyvét olvastam, A hatalom akarását,
ebben a könyvben állítja ugyanis, sok más egyéb között, hogy a nagy
formátumú ember érdekében tömegek is feláldozhatóak. Nietzsche
filozófiája mindig delejes hatással van rám, könyvei örvénylőek,
érzelmesek, erősek és szédítőek. Nietzsche a legköltőibb filozófus,
ugyanakkor a költők széplelke nagyon is távol áll tőle: brutális,
erőszakos, indulatos, beszól Kantnak, Spinozának, Rousseau-nak,
fenntartással kezel minden gondolkodót, dekadensnek, a morál
rabszolgáinak bélyegezve őket. Nietzsche filozófiája csábító, vonzó,
táncba hívó, olykor még igaza is van, agresszivitása imponáló, de nem
szabad, hogy megtévesszen.
A hatalom akarásának alapgondolatai
Nietzsche más könyveiben már olvashatóak, a könyv értéke inkább - a
filozófusra olyannyira nem jellemző - összefoglalni akarás, szintézis,
útmutató és program. A célja egy új, erős, ösztöneiben élő, amorális
(morálon túli), uralkodásra termett ember kinevelése, egy magányos
harcosé, amelynek kifejlődését eleddig akadályozta a nihilizmus, a
pesszimizmus és elsősorban a kereszténység. Nietzsche első könyvében az
európai nihilizmus előretörését mutatja be, nihilizmuson értve az élet
alapvető értékeinek masszív tagadását és elhazudását, amennyiben az élet
erő, erőszak, keménység, „gonoszság”, a valósággal (elsősorban a
folyamatos változással, „levéssel”) való szembenézés vagyis annak
elfogadása, hogy a világ alapvetően nem jó (vagy nem halad a jó, jobb
felé), hogy nincs üdvösség és túlvilág, hogy a középszerűség uralkodik. A
kereszténységet kiáltja ki a legnagyobb bódítószernek, mely az
egészséges ösztönöket aláásta, bűntudattal bástyázta körbe, projektálta
valamiféle unalmas túlvilágba és megtiltotta az élet örömét - így a
kereszténységet határozottan károsnak, életellenesnek és pesszimistának
tartja. Dekadencia mutatkozik meg abban, hogy a kereszténység üldözi a
rosszat, igyekszik kiirtani, de valójában a rossz eltörlésével a jó is
eltűnne, tehát a hit csakis ellenféllel szemben működik, vagyis a
kereszténység - keresztény szempontból - csöppet sem morális.
Nietzsche
a második könyvben roppant szellemesen mutatja ki a keresztény értékek
mögött sunyító ellentmondásokat, az istenképzetet részben grammatikai
bakinak (minden állítmányhoz alanyt rendelünk), illetve pszichológiai
szükségletnek titulálja (és mint szükségletet nem is vet el, úgymond a
csordának szüksége van pásztorra). Ugyanakkor meglepő módon Jézusról az
elismerés hangján beszél, olyan emberként értelmezi, aki a valóságban
élt és nem tagadta meg a gonosz létét, hanem elismerte jogait, a
keresztény alapeszme elfajzásáért és egyházzá torzulásáért Pál apostolt
teszi felelőssé. „Az egyház a kereszténység barbarizálása.” Hosszan
fejtegeti a kereszténység káros hatásait az életre, a nagy formátumú és
magányos emberekre és úgy általában a férfiakra. A kereszténység mellett
kritizálja a buddhizmust (a kifáradás vallása), a morált (a jó ember
kiherélt eszményét), a szocializmust, a nacionalizmust és a
liberalizmust (politikai felfogása az arisztokratikus oligarchiához
közelít) és végül a filozófiát, amely mint rossz prostituált, folyton
lefekszik a morálnak és nem képes az értékek átértékelésére.
A
harmadik könyv Nietzsche ismeretelméletét tartalmazza, talán a
legizgalmasabb rész volt. Elveti az objektív-szubjektív szembeállítást,
tagadva az objektivitást, de szubjektumelmélete is nagyon szkeptikus:
tagadja az Ego létezését (szintén hamis következtetésnek tartja, hogy
egy cselekedethez szükségszerűen tartozna cselekvő), a szubjektumot
történésként képzeli el (folyamatos levés), ugyanakkor egyéniségről,
individuumról beszél, amit ezek után inkább eszközként tudunk
elképzelni, amit formálhatunk. Kiváló a formális logikáról szóló rész,
kimutatja, mennyi egyszerűsítés, előítélet és torzítás lapít a logikai
ítéletek mögött, amelynek semmi köze az élethez vagy a Werden (levés)
világához. A tudományról és a darwinizmusról szóló részben elég sok
zöldség van, azt hiszem Nietzsche nem nézett pontosan utána, mit is írt
Darwin (nem a legerősebbek, hanem a legrátermettebbek élik túl).
Nietzsche ebben a fejezetben a „hatalom akarásában” jelöli meg azt az
erőt, amely képes lesz egy emberen túli ember kitermelésére, ezen erőt
véli felfedezni a természetben, de leginkább a művészetben (irodalom,
zene).
Az utolsó könyv az Idomítás és tenyésztés kissé hangzatos és
rideg címét viseli, de valójában önidomításról van szó, vagyis hogy
milyen értékeket és hogyan érhet el a kiválasztott, a „nagy ember”.
Legfőbb jellemvonása, hogy rejtőzködik és hazudik, igyekszik a csőcselék
elől értékeit elrejteni, így magabiztosságát, erejét, kegyetlenségét,
együttérzés-mentességét, magányát, hidegségét. Nietzsche fejtegetéseit
imádott Dionüszoszával és az örök visszatérés tanával zárja, kissé
patetikus hangnemben.
Élvezet volt olvasni újra imádott
filozófusomtól, de úgy tűnik, az évek során kialakult bennem valamiféle
kekeckedés vele szemben, ami korábban nem volt jellemző. Most is
vonzónak éreztem filozófiáját, de határozottan nem igaznak. A hatalom
akarásából például kétségtelenül következne az önfelfalatás ténye,
vagyis hogy egy ilyen Übermensch előbb-utóbb nem tudna már min hatalmat
gyakorolni, soha nem érne véget vágya, míg végül önmaga ellen fordulna
vagyis az egyre többre vágyás ugyanúgy a semmi vágyába torkollna.
Bosszantott az is, hogy többször intéz kirohanást az egyenjogúság és az
egyenlőség eszméi ellen, de alapvetően mikor a csordáról beszél, akkor
az egyformaságra gondol, ez a három fogalom pedig nem azonos. Nietzsche
véleménye a nőkről egészen lesújtó, bár ez nem volt meglepő, mégis
vérforraló, amikor a nőt csakis a férfi kiszolgálójaként képes látni,
vagy bigott keresztényként, esetleg szimplán gyengeelméjűként.
Mindenesetre
A hatalom akarása olvasása közben többször is rácsodálkoztam, milyen
sok gondolata került be azóta a köztudatba, egyes módszerei az értékek
kritikájában még ma is működnek és a történelmi (genealógiai)
perspektívája egészen csodálatos. Nietzsche filozófiája nemcsak az
agyhoz szól, még csak nem is a szívhez, hanem egyenesen a zsigerekig
hatol. Üdítő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése