2013. szeptember 15., vasárnap

Kötéltánc

Mint amikor hosszú vándorlás után, kiszáradt torokkal és cserepes ajkakkal forrásvízre lelünk, és mohón isszuk a hűs, édes vizet, na, pontosan ilyen olvasni Sansa regényeit, noha ilyen költői események (vándorlás, cserepes ajk satöbbi) éppen nem estek meg velem mostanában, mégis olyan felüdülés, olyan hallatlan izgalom már csak kezembe fogni Sansa köteteit, hogy kénytelen vagyok ilyen patetikus és hosszú mondatokkal felcsapni ezt a posztot.
De most komolyan! Sansa legújabb regénye, az Első áldozat olyan mértékben lebilincselő, hogy még a nyelvtanulási affekcióimat is simán háttérbe szorítottam és körömrágcsálva lapoztam egyre tovább és tovább a több, mint 600 oldalas szövegözönben. A történet ezúttal egyetlen helyszínen, a korábbi regényekből ismert Bubastison játszódik, a Menekülés évében kirajzott magas ESP-jű emberek megvetették lábukat egy alkalmasnak tűnő, formálható bolygón és egyelőre még küzdenek az elemekkel. 9253-ban vagyunk, a terraformálás javában zajlik, élhető telepeken folynak a kutatások a xenovírusok legyőzésére, melyek különösen a pigmentáltabb embereket sújtják, de egy különös zseni, Cat Turney, a bubastisi kutatólabor vezetője és nem mellesleg a főkormányzó, ennél sokkal többet akar. És ezzel el is érkeztünk a történet motorjához, központi alakjához, a szabadszájú, mogorva, folyton ironizáló, zárkózott, érzelmeit irányító zsenihez, Cat Turney-hez, aki elég sok fejtörést fog okozni az olvasónak. Szeressük, ne szeressük? Egyszerre tapló és mégis jól ismeri az érzéseket, két számmal nagyobb holmikat hord, de egy igen meghökkentő jelenetben mégis megláthatjuk pőre valójában, nagyon-nagyon sokat tett Bubasisért, és nagyon sok életet el is vett. Úgy vagyok vele, hogy 95%-ban nagyon szeretem Catet, a maradék ötben utálom, de úgy, hogy közben mégis egyetértek vele. A nagy kedvencem mégis Jess lett, ez a kotnyeles, mindent széthányó, bandzsa lány, aki informátorként tevékenykedik majd Catnek, nincsenek különösebb gátjai, ha adatokat akar gyűjteni, de sajna, annyit elárulok, nem fog szép véget érni.
Sansa regénye, a zseniális figurákon kívül, amelyek annyira képesek tartani a történetet, hogy fel sem tűnik, hogy gyakorlatilag egy városban és többnyire a Vörös Házban zajlanak az események, szóval a regény ezúttal mégis közelebb áll a társadalmi regényekhez, mint a sci-fihez. Itt is feltűnik majd az első lonecat (ezzel szerintem most nem lőttem le túl nagy poént, főleg annak, aki olvasta az Utolsó áldozatot), de alapvetően olyan kérdéseket feszeget, hogy helyesebb-e egy diktatúrát kieszközölni, melynek élén egy zseniális tudós elme és kiváló stratéga áll, aki csak és kizárólag jót akar a népnek, vagy inkább a demokrácia a megfelelő út, még akkor is, ha az eredménye nyilvánvaló katasztrófa vagy a hibák újbóli megismétlése lenne. A másik nagy téma, ami egyben feminista alapművé is avanzsálja a regényt, a nemek megítélésének és viszonyának problematikája, mely Sansa előző regényeinek is fő témája. De ezúttal inkább politikai (test/politika) és gender kérdések kerülnek terítékre, így a nők munkahelyi megítélése, az üvegplafon-jelenség vagy egyszerűen a külső megjelenés, a társadalmilag kialakult “nőies” sztereotípiáknak a kritikája, melyet Cat önmagában is képvisel. Cat egy igazi szubverzív figura, aki ráadásul folyton pengeélen táncol, az olvasónak igencsak kikezdi az idegeit, vajon mikor fog ráfaragni.
És hogy mi van az első áldozattal? És mit szólnak a bubastisiak a diktatúrához? Hogy a vallási vezető, Nut White hogyan fog reagálni egy ateista mesterséges vallás-ötletéhez? Hogy Cat vajon összejön-e egy nálánál fiatalabb pasival? Hát…, olvassátok el!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése