Flora
azonban itt a földön akarta ezt az édenkertet, ahol minden nő szabad,
elsősorban a házasság rabigájától, minden ember egyenlő és a munkások
érdekeit egy palotában védi a Nép Védelmezője. Gauguin, vagy ahogy a
tahitik nevezik, Koke viszont nem hisz abban, hogy Európában vagy az
úgynevezett civilizált társadalomban lehetséges lenne megtalálni bármit
is, ami édeni, helyette elutazik, akkor már szifiliszesen, Tahitira,
hogy egy vad, embertől érintetlen kultúrában találjon rá az ösztönökre,
az életerőre és a jó értelembe vett primitív paradicsomra. Koke persze
csalódni fog, a maorik kultúrája hanyatlóban van, a titokzatos
tetoválások misztériumába nem nyer beavattatást, ugyanakkor
legsikerültebb festményeit mégis ez a vidék ihleti. Az édenkert utáni
vágyon kívül közös pontjuk még hőseinknek, hogy magasról tesznek a
társadalmi konvenciókra, különösen azokra, melyek a családhoz kötik.
Flora egy brutális házasságból menekül el és éli páriaéletét, könyveket
ír, agitál és bejárja a fél világot, felfedi a munkások nyomorát,
bepillantást nyerhetünk a 19. század vadkapitalizmusának
leggyomorforgatóbb bugyraiba, és a civilizált házasság nyomorába,
ugyanakkor ő maga különösebb lelkiismeret-furdalás nélkül hagyja ott
gyerekét egy panzióban. Paul szintén szakít középpolgári családjával,
akik nem értik meg művészetét, s miután sikeres tőzsdeügynöki karrierjét
feladja, el is fordulnak tőle. Koke ezt szabadságként éli meg, elindul a
nagyvilágba, cipeli magával öt gyereke közül az egyiket, míg végül
valahol ő is elhagyja, eltűnik a történetből.
A
családhoz, konvenciókhoz való viszonyon és édenkertesditől eltekintve a
két jellem: tűz és víz, érdekes volt úgy olvasni a történetüket, hogy
Varga Llosa egy-egy fejezetet szentelt nekik felváltogatva. Flora
akaratos, öntudatos, önmagát nem kímélő, harcos emancipált nő, aki szíve
szerint kiiktatta volna a szexualitást, mint a nemes törekvések
kerékkötőjét, Koke viszont buja, érzéki vágyait követő, mindent a
művészetnek feláldozó fantaszta volt, aki nem riadt vissza a nemiség
legbizarrabb változataitól sem. Kis képzavarral Apollón és Dionüszosz
nietzschei párját idézték számomra.
Összességében nem volt rossz könyv, különösebben nem kötött le, de dacosan fogyasztom a várólistámat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése