Mint
korábban Kalmár György útibeszámolója kapcsán is megjegyeztem, a
dél-koreai gazdasági csodának megvoltak és ma is megvannak a maga
áldozatai. Cso Sze-hi (조세희) A törpe
c. novellafűzérében ezeknek az áldozatoknak állít emléket, ezzel a
keserű, nehezen emészthető és egytől-egyig modern
elbeszélésgyűjteménnyel. A darabokat egy emblematikus koreai figura, a
generációs alultápláltságtól alacsony termetű, de hatalmas szívű Törpe
alakja köti össze, rajta keresztül ismerhetjük meg egy átlagos koreai
munkáscsalád nyomorúságos hétköznapjait a '70-es évekből, de alakja
bekúszik, mint egy elűzhetetlen gondolat a középosztálybeli, egyetemre
készülő Jun-ho életébe és felbukkan az elitosztály dekadens
szépfiújának, Kjang-hunnak egy napjába is.
Cso Sze-hi mégis
leginkább a kizsákmányolás és a társadalmi kívülrekesztettség
szószólója, történeteiben kilátástalanságukba szinte már-már beleőrült
figurák bukkannak fel, akik műveltségük és széles látókörük ellenére
14-15 órákat vannak gépekhez kötve, s míg nem létező szabadidejükben
igyekeznek munkakörülményeiket javítani vagy legalább egy valamirevaló
szakszervezeti képviseletet összehozni, addig lassan elsorvadnak, vagy
kétségbeesésükben gyilkosokká válnak. És persze van még egy kiút,
egyenesen a Holdba, melyet Dzsi-szap, ez a habókos, mégis éleslátású
ember prédikál, hóna alatt A világ ezer év múlva c. könyvvel. Kegyetlen
visszaélésekről olvashatunk, prostituálódásról, házrombolásokról,
környezetszennyezésről, értelmetlen kérdőívekről, melyek semmin nem
változtatnak, vízhiányról, a teljesítmény őrületéről, szóval arról,
hogyan is veszíti el egy generáció a harmadik dimenzióját (negyedik meg
nincs is). Pozitív végkicsengés nincs, a kerettörténetből, mely egy
határozott etikai elveket képviselő tanáré, csak azt a tanulságot
vonhatjuk le, hogy a problémák megoldatlanok maradtak.
A kötet
hallatlan fontosságú, 1978-ban bombaként robbant be a dél-koreai
irodalmi életbe, és azóta 150 kiadást ért meg, részben tényfeltáró volta
miatt. Noha hangsúlyozottan szociografikus, mégis egészen elképesztően
modern Cso Sze-hi szövegtechnikája, minden különösebb előrejelzés nélkül
vált idősíkokat, akár egy éppen folyó párbeszéden belül is, tehát résen
kell lenni. Az utolsó elbeszélés pedig (A hálómba akadt tüskés hal)
annyira jól mutatja be a vezetői, dúsgazdag réteg kiüresedett és
értékmentes világát, felvillantva mindennek pszichológiai
következményét, hogy szerintem Bret Easton Ellis is megirigyelné.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése