2013. szeptember 16., hétfő

A mizantróp életbölcsessége

Az életbölcsesség talán a filozófia legnépszerűbb műfaja, közvetlenül vagyunk érintve, hisz kit ne érdekelne, hogyan lehet boldogan élni, milyen a helyes viselkedés, ha mások az agyunkra mennek, vagy hogyan készüljünk a jó halálra. Csakhogy az efféle észosztásokkor nem árt, ha mentorunk kellemes, jóakaratú ember, aki igyekszik kellőképp diszkréten megmondani a tutit, ezért is olyan népszerű talán Seneca. Nem úgy azonban imádott filozófusom, a jó öreg Schopenhauer, aki már az első oldalakon igyekszik elriasztani olvasóját, és mint fő művében, A világ mint akarat és képzetben, előbb néhány olvasmányt ajánl tanulmányozásra, a jobb megértést elősegítendő (természetesen magát ajánlja, esetleg Kantot).
Dörzsölt lévén, nem tántorított el a keresetlen hang, tovább olvastam Arthur szövegét és mondhatom, a műfaj egyik gyöngyszeme ez. Schopenhauer előbb az ember egyéniségének elsőrendű fontosságáról értekezik, szerinte ugyanis a jellem, a vérmérséklet adott és meg nem változtatható, csak a nagyon kivételes szorgalommal megáldott embereknek sikerülhet magukat racionális módon idomítani. A legboldogtalanabb az az ember, aki folyton ki akar bújni önmagából és képtelen elfogadni személyiségét. Schopenhauer, Epiktétoszhoz hasonlóan, azt tanácsolja, hogy mindig érjük be önmagunkkal és igyekezzünk csak olyan dolgokhoz ragaszkodni, ami tőlünk függ, mi magunk lehetőleg ne függjünk semmitől és senkitől. Oldalakon keresztül olvashatunk a magány apoteózisáról és filozófusunk szenvedélyes szavakkal ostorozza a társaságot, mondván ott csakis haszontalan, lapos, üresfejű emberek gyülekezhetnek. Legjobb, ki se mozdulni és kutyát tartani (Schopenhauer nagy kutyabarát volt, ő hozta divatba a pudlit). Legfontosabbnak tartja az egyéniség kibontakozására a függetlenséget és a szabad időt, amit persze csak kevesen tudnak hasznosan eltölteni („Mert mindenkinek annyit ér a szabad ideje, amennyit ér ő maga. ”).
Az ember szerepéről szóló fejezet már a társas kapcsolatokat boncolgatja és az ehhez kapcsolódó fogalmakat, mint pl. a büszkeség, becsület, bátorság, rang, dicsőség. Lenézi a konvencionális, de valódi értékeket nem tükröző elismeréseket és kárhoztatja a párbajt. Természetesen, a nőkről nem sokat ír, de mégis szentel nekünk egy bekezdést a női becsületről kijelentve, hogy az egész bolygó nőnemű egyede kollektív összeesküvésben a férfiak ellen tör, de hát mi mást is tehetnénk, ha egyszer alacsonyabb rendűek vagyunk. Grrrr.
Sokat kesereg azon, hogy a remekműveket csak később ismerik fel és tesz néhány szurka-piszka megjegyzést kortársára, Hegelre (ki nem hagyná!), aki jóval népszerűbb volt, mint ő és ezt bizony nehezen viselte, de az efféle megkésettséget mindenképp a kiválóság jeleként veszi.
A Parainesisek és maximák fejezetben rövidebb eszmefuttatásokat olvashatunk általában az emberi életből vett gondokkal, többnyire ezek sztoikus tűrésére biztat minket. Igyekezzünk mindig feltárni az okokat és a már megtörtént, rossz döntések felett ne keseregjünk, hanem vonjuk le a konzekvenciákat. A két legrosszabbat, ti. a fájdalmat és az unalmat, igyekezzünk elkerülni, mert öregségünkben e kettő állapot lesz a domináns. Fokozzuk le igényeinket és ha már birtoklunk valamit, akkor se kerüljünk függésbe tőle, mert bármikor elveszíthetjük.
Ilyen és ehhez hasonló okosságokat olvashatunk Schopenhauer életbölcseletében, s habár erősen fanyar a stílusa, mégis érdemes önvizsgálatot tartani vezetése mellett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése