Az
elmúlt hetem újra Sansa univerzumában telt, az Utolsó áldozat világa
egészen egyszerűen beszippantott, elvarázsolt, éjszakákon át álmodtam
vele, summa summárum, az ifjú írót az egyik legreményteljesebb
sci-fi-szerzőnek tartom, aki kellő tehetséggel és kreativitással képes
egy hatalmas, kidolgozott kozmoszt teremteni, melyben érezhetően
otthonosan mozog.
Az
Utolsó áldozatban újra a kétpólusú univerzumban találjuk magunkat, ám
több mint száz évvel később. Bubastis liberális világa demokratikus
berendezkedésűvé vált, hála Nekhti, a Sötét Hórusz vérengzésének,
vezetői a Szenátusban tömörülnek. A lonecatek pusztán védelmezői
szerepet töltenek be, korábbi érzelemmentes és izolált életmódjukon is
enyhítettek, már egyetlen épületben igyekeznek konfliktusmentesen
együttműködni (több-kevesebb sikerrel), vezetőjük pedig Theo, aki rögtön
egy meghökkentő döntéssel osztja meg csapatát, ti. nem hajlandó a
támadó Prentiest elleni küzdelemre. A férfiközpontú Prentiest ugyanis
hiába kapta meg a turisztikai és kereskedelmi jogokat, mégis háborút
kezdeményez a szabad világ ellen, sorra igázza le az öt egyenjogú
bolygót. A regényben szinte végig nem tudjuk meg a lonecatek
kihátrálásának okát, hisz ezek a genetikailag módosított, szexuálisan
megcsonkított lények csakis Bubastis védelmére teremtettek, képesek
mentális képességeikkel elpusztítani egy egész sor hadiflottát is. A
megoldás sokkal meghökkentőbb, mint gondolnánk és felveti azt a
filozófiai dilemmát, hogy vajon feláldozhatók-e milliók egy szabadabb és
egységesebb világért, és valóban mindig a békés út-e a megfelelőbb.
A
történet több szálon fut, nagyobb szerep jut benne a gyűlöletes
Prentiestnek, ahol a nőket ugyan már nem agymossák, de változatlanul nem
tekinthetők emberi lénynek. A prentiestiek azonban, hála a
turisztikának, kezdenek rákapni az öntudatos nők szerelmére, sőt a
házasság intézménye is létrejön. Prentiest második emberének, Andy
Bankysnek is egy gyönyörű, bölcs asszony a társa, az albínó Susan,
akiről a történet végén egészen elképesztő dolgok derülnek ki. Susannak
természetesen óriási szerepe lesz a birodalom fallocentrista uralmának
belső reformjában, ehhez részben kihasználja a férfiak vágyait, részben
viszont kiváló diplomata, aki a háttérből mozgatja a szálakat.
Bubastisban főleg a társadalmi változásokat kísérhetjük figyelemmel, a
lonecatek lázadását, mely az ifjú, mindössze 13 éves Sat arra
kényszeríti, hogy egyedül vágjon neki egy prentiesti kalandnak, a
szabadszájú lány egyike volt a legkedvesebb figuráknak a regényben.
A
könyv egyik legnagyobb erényének mindenképp a szexualitás nyílt
ábrázolását tartom, az író ezzel végre megtöri a science fictionre
jellemző aszexuális légkört (erre talán csak Niffenegger vállalkozott), a
regény bővelkedik erotikus és pikáns jelenetekben, sőt a nyers,
szadisztikus megerőszakolásokat is bátran ábrázolja, hisz prentiest
férfilakosságának alapjoga, hogy bármelyik nőt használja, különösen
élvezettel teszik ezt a leigázott szabad nőkkel. Az emancipált nők és a
túlfűtött, nyomoruk elől a perverzitásokba menekülő férfiak közt
szócsaták zajlanak, melyek végére igen gyakran a testi erőfölény tesz
pontot, de kezd felnőni egy új férfigeneráció, mely felfedezi magának az
öntudattal rendelkező nőt.
A
regény címén is sokat gondolkodtam, ugyanis többjelentésű lehet,
egyrészt valószínűleg Ansu, egy kilenc éves lány lesz az utolsó lonecat,
melyet kasztrálnak (ez az áldozat azért, hogy érzelmileg ne lehessenek
befolyásolhatók), de maga Bubastis is tekinthető áldozatnak, mert egy
nagyobb, grandiózusabb terv része lesz pusztulása.
Nagyon
remélem, hogy hamarosan kézbe vehetem nyomtatva is ezt a könyvet, az a
kiadó, aki megkaparintja magának az írót, kincsesbányára talál. Addig
csak a miénk, szerencséseké.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése