Az
ötödik hét témáiból is mellőzni fogok kettőt, így a mai vallomás
elsősorban a műfajokhoz való viszonyomról és a nagy könyveimről fog
szólni, vagyis azokról, amelyek a szemléletemet leginkább formálták.
Rólam
azt kell tudni, hogy a gimiben mikrobiológia szakon tanultam és nagyon
sokáig természettudományos pályára készültem, így a gyerekkori meséktől
és néhány állatos regénytől eltekintve nem igazán olvastam a kötelezőkön
kívül semmit, és ez így is ment egészen gimi negyedik osztályáig. Akkor
néztem meg ugyanis a Holt Költők Társasága c. filmet, ami olyannyira a
hatása alá vont, hogy abban a pillanatban félredobtam biológusi
terveimet, és jelentkezésemet bohón a magyar-könyvtár szakra adtam be.
Aki látta a filmet, azon se csodálkozik, hogy a szívemnek kedves műfaj elsősorban a vers lett, a kiválasztott költő pedig Kassák Lajos.
Kassákról ugyan a gimiben csak érintőlegesen tanultunk, de
konstruktivista versei, különösen a számozott versek, elbűvöltek, nagyon
otthonosan mozogtam Kassák avantgarde költeményei között, gyönyörködtem
a betonkemény, pontosan megfogalmazott, olykor egészen meghökkentő
sorokban, és persze különös hatást tettek rám ezek a versek
melankóliájukkal is. Később sikerült más költők felé orientálódnom, így
fősulin felfedeztem magamnak Ady Endrét, Arthur Rimbaud-t és Szabó Lőrincet. Rimbaud különösen fontos, ugyanis ő volt az átmenet a próza irányába, igaz Kassáknak is voltak prózaversei, de az Egy évad a Pokolban
olyan kultikus szöveg volt számomra, amit fősulin mindig magamnál
hordtam. Azt hiszem, részben a romantikával, a búskomorsággal és a
túlzott érzelgősséggel segített leszámolni ez a szöveg, egy olyan
személy szólt belőle, aki túllép a saját korán és nem pusztán a
klasszikus szépségben gyönyörködik, hanem szembenéz a valósággal, a
nyomorral és a formátlansággal. Természetesen ugyanezért szerettem
akkoriban Baudelaire-t is olvasni.
A fősulin elég komoly gondot okozott, hogy a regényekkel
igen mostohán bántam, különösen igaz volt ez a hosszú, klasszikus
társadalmi regényekre – ha lehetett, nem olvastam el őket, emlékeim
szerint a legtöbb, amit magamból kipréseltem az Tolsztoj Anna
Kareninája, Fielding Tom Jones-a és Stendhal Pármai kolostora volt,
egyik sem tett rám különösebb hatást, talán csak Levin. Mindig is az
volt a benyomásom, hogy ezek a regények egy olyan világról szólnak,
ráadásul igen hosszadalmasan, amikkel én nem tudok kapcsolatot
teremteni, míg a költészet univerzálisnak tűnő érzésekről és
jelenségekről szólt. Húszas éveim elején azonban mégis olvastam
regényeket, mégpedig ifjúsági (Twain, Kipling) és sci-fi (A. C. Clarke, Boulle)
regényeket, emlékeim szerint azért, mert cikinek tartottam, hogy
kimaradtak. A nagy áttörés harmadévfolyamban következett be, ekkor
értünk ugyanis a modern szépirodalomhoz, tanárom pedig egy fiatal,
zsargonban beszélő oktató lett, Szabó Gábor, első olvasmányként Musil Törless iskolaéveit
adta fel. Ez a regény lett tehát az első olyan prózai mű, ami
elfeledtette velem vaskos előítéleteimet a műfaj iránt, ugyanis a könyv
elolvasása után egyszerűen meg sem tudtam szólalni. A regény sok más
egyéb mellett filozófiai problémákat is feszeget, így aztán különösen
felkeltette az érdeklődésemet, és kutatni kezdtem más filozófiai tárgyú
regények után vagy egyáltalán olyanok után, amik a kérdéseimmel
foglalkoznak. Szerencsémre végig Szabó Gábor tanított negyedévfolyamon
is, így nem volt nehéz felfedezni a legjobbakat: Gide
Pénzhamisítók, Woolf Orlandó, Kafka A per, Eco A Foucault-inga, Kundera
Halhatatlanság, Kosinski A festett madár, Ransmayr Az utolsó világ (innen a nicknevem: Cotta), Ellis Amerikai psycho, Nabokov Lolita, Calvino Ha egy téli éjszakán egy utazó
és még sorolhatnám – ezek a regények, különösen Ellis Amerikai psychoja
a legmeghatározóbb olvasmányaim közé tartoznak. Utolsó évben ráadásként
egy nagyon jó magyar irodalom tanárunk is volt, Sánta Gábor, aki
szintén meghatározó volt, nála ismertem meg Krasznahorkait (Sátántangó, Az ellenállás melankóliája), Sánta Ferencet (Az ötödik pecsét), Örkényt (Tóték) vagy épp Mészöly Miklóst (Az atléta halála).
Különös, hogy eddigre már a költészet iránti rajongásom erősen
megkopott a regények javára, egyik könyvet faltam a másik után, részben
mert úgy éreztem igencsak lemaradtam. Fura kicsit, hogy egy magyar
szakos az utolsó évére fedezze fel az irodalmat magának, de inkább
később, mint soha.
A novellák nyilván rövidségüknél fogva inkább voltak a kedvemre valók a lírai korszakomban, ezen a fronton az áttörést Borges
jelentette, volt szerencsém negyedévben részt venni egy állati jó
Borges-szemináriumon. Borges és novellái, esszéi szintén a Nagy
Könyvekhez tartoznak, ugyanis Borgesen keresztül tanultam meg
posztmodernül olvasni, vagyis élvezni azokat a szövegeket, amiket
posztmodern technikával írtak, ugyanakkor Borges nyitotta meg az utat a
klasszikusok és a filozófiai szövegek felé. Borges nagy kedvet csinált
olyan klasszikus regények olvasásához, mint Cervantes Don Quijote-éja, vagy a szintén Nagy Könyv Melville Moby Dickje, de ekkor még nem váltam nagy klasszikus fogyasztóvá. Mindenesetre a novellákkal kibékültem.
A klasszikus irodalmat és köztük az angol nőírókat voltaképp az anyósomnak köszönhettem. Azon a nyáron vettem ki könyvesszekrényéből Emily Brontë Üvöltő szelekjét, amikor épp le voltak
merülve a tartalékaim német nyelvvizsga után, valami nagyon másra
vágytam. Előítéleteimmel felszerelkezve vágtam bele a regénybe és aztán
csak azt vettem észre, hogy el vagyok veszve, és bele vagyok
szerelmesedve. Ekkortól kezdtem el a klasszikusokkal foglalkozni,
legnagyobb élményeim: Geoge Eliot Middlemarch, Hardy Lidércfény, Gaskell A kisváros és végül a nagyágyú Tolsztoj Feltámadása és a Háború és béke. A klasszikus világirodalom után a klasszmagyar
következett, itt még masszívabb előítéleteket kellett fölszámolnom,
valahogy az élt bennem, hogy egyáltalán nem érdekes, és rém vontatott
minden, ami magyar és régi, és ezt részben még most is így gondolom, de Mikszáth-ot mindenképp meg kell említenem, a nagy áttörést A fekete város
hozta. Hosszú lenne, ha minden hatást most leírnék a regényekkel és
annak alfajaival kapcsolatban, említtessék meg még két Nagy Könyv, az
egyik Hamvas Béla Karneválja, amit Szikszai Annának köszönhetek (volt hallgatónk, ebből (is) szakdolgozott) és Szabó Magda Az őz és Pilátus c. regényei, amiket pedig Teri barátnőm gerillaakciónak köszönhetek.
Amiről még nem írtam, az a dráma.
Nos, igen, nem szeretem őket különösebben. Semmi leírás, túlzott
érzelgősség, kissé elrugaszkodott jelenetek, sok beszédnek, sok az alja
satöbbi. De azért itt is vannak kedvencek, így kapásból Shakespeare, aztán G. B. Shaw vagy nagyon szeretem Hampton Teljes napfogyatkozását.
Huh, azt hiszem ez a poszt nagyon hosszúra nyúlt és még nagyon sok mindent nem meséltem el benne, például hogyan kezdtem el sci-fit olvasni vagy hogyan olvasom a filozófiát, vagy épp a könyvek könyvéhez, a Bibliához
fűződő viharos kapcsolatomat. A lényeg, hogy a horizontom folyamatosan
tágul, így nem fenyeget az a veszély, hogy leragadok egy műfajnál, és
kimerítem. Az irodalom épp azért kimeríthetetlen, mert olyan sokféle.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése