Ez a szövegmonstrum pedig Roger
Martin du Gard Thibault családja, Európa talán legklasszikusabb klasszikusa.
Mondják, a Háború és béke mellé kell tenni, nemcsak mert ugyanolyan hosszú,
hanem mert ugyanannyira akar sokat. Így a szövegözön felénél azt gondolom, hogy
ugyan más perspektívával, de talán du Gard-nak valóban sikerült megalkotnia egy
nagy regényt, amely igyekszik bemutatni a századforduló és az első világháború
polgári világát, ám Tolsztoj remekével ellentétben nem jelennek meg benne a
szegényebb néprétegek és egyelőre (1-6. könyv) a történelem sem játszik akkora
szerepet, bár nyilván majd fog.
Természetesen, mint bármely ezer
oldalas vagy annál is hosszabb regény esetében, itt is vannak unalmasabb,
vontatottabb részek (pl. a századforduló kávéházi és szerelmi élete annyira
engem nem izgat), de du Gard kárpótolt intellektualizmusával, remekbe szabott
párbeszédeivel az élet nagy kérdéseiről és nem utolsó sorban kiváló
karaktereivel.
A regény kezdetben
művészregénynek tűnt, meg is riadtam, hogy én ebből nem fogok 2000 oldalt
kibírni, de szerencsére később leszakad erről a vonalról. Az első könyvben megismerkedhetünk
Oscar Thibault-val, a szemforgató, katolikus, jómódú polgárral, aki minden
kegyetlen lépéséhez az egyház áldását zsarolja ki és aki lázadó művészfiát,
Jacques-ot javítóintézetbe záratja, mert az megszökik a kollégiumból Daniellel,
egy másik polgárcsalád fiával. Jacques és Daniel közt forró (már-már meleg)
barátság szövődik, melyet a művészetimádat és rajongás köt össze, no meg egy
közös szökés a felnőttek világából egyenesen Marseille-be. Daniel de Fontanin
és az egész Fontanin család képviseli a liberális-demokratikus eszméket, ezért
különösen nagy szálka Thibault szemében Jacques kapcsolata.
Antoine, Thibault másik fia
szinte tökéletes ellentéte Jacques-nak, józan, higgadt, orvosnak készül és ő
képviseli a racionális princípiumot, önmagát mint pozitív embert határozza meg,
aki hitét korán elvesztette. Kettőjüket mégis összeköti a Thibault-hév, a
törekvés és a becsvágy, erre ösztönösen ráéreznek, ezen felül pedig a
kölcsönös, bár olykor ellenszenvbe is átcsapó testvéri szeretet.
Jacques tehát börtönbe kerül,
ahol magányra kárhoztatják, nem engedik olvasni (ezzel aztán könnyedén meg is
törik) és szexuálisan zaklatják. Ezekből az állapotokból ragadja ki Antoine
egyik rajtaütésszerű látogatása alkalmával.
A harmadik könyv, a Nyári napok
volt talán eddig a legvontatottabb: szerelmi bonyodalmak, feltűnik Jacques
életében két nő, a szűzi, intellektuális Jenny (akit persze hisztérikusnak
ábrázol du Gard – egyszerűen képtelen vagyok felfogni, miért kell okos nőket
pszichopatáknak beállítani) és az egzotikus, érzéki, délies Gise, akik közt őrlődik,
végül megint megszökik. Antoine viszont a sok egyéjszakás kaland után végre
ráakad egy igazi szeretőre, Rachelre (meglehetősen bizarr körülmények közt, egy
ütőérműtét közben), de aki aztán lelép Afrikába egy korábbi szeretőjéhez.
A negyedik könyv Antoine egy
napját írja le, egyik betegtől a másikhoz rohan, így ismerhetjük meg a
századelő párizsi népének különböző rétegeit, az árva gyerekektől a szifiliszes
polgárig.
Az ötödik és hatodik könyv
tetszett eddig a legjobban, Jacques újra előkerül Lausanne-ból, ahol
újságírással foglalkozik, de publikálja saját múltjáról szóló novelláját is a
La sorellinát Jack Baulthy néven. Ezt a szöveget az olvasó is részben
megismeri, Antoine szemén keresztül, aki ebből próbálja rekonstruálni Jacques
motivációit az eltűnése előtt. Ezekben a könyvekben kerül említésre a politika
is, de egyelőre csak megsejtjük, hogy Jacques valamiféle baloldali
szervezkedésben van benne. A könyvek nagy része Oscar Thibault haldoklását és
halálát írja le, ami szerintem az egyik legjobban sikerült rész, nagyon
őszintén, olykor nyersen ábrázolja a tudat felvillanásait, a test romlását, a
kegyetlen rohamokat, a kiszolgáltatottságot, a környezet kétségbeesett
reakcióit (szinte várják a halálát, a megkönnyebbülését, sőt végül Antoine eutanáziát
követ el). Nagyon megrázó és sokkoló a halál ilyen közvetlen leírása, szinte
rémítő.
A temetést követően Antoine és
Vécard abbé beszélgetése zárja a hatodik könyvet, ahol összecsap a vallás és a
rend a scientifista antiklerikalizmussal.
Huhh, jó hosszú voltam, pedig
rengeteg eseményt, jelenetet nem írtam le, de legalább marad bőven újdonság az
olvasóknak is.
----------------
Ha egy hónapig olvasok egyetlen
regényt, akkor önkéntelenül is belekeveredek. Álmodom a szereplőkkel, agyalok a
történeten, dühöngök a nőkön, sírva hagyom abba: intim viszonyt kezdek ápolni a szöveggel. Ha
hagyja magát persze és Martin du Gard regénye engedi.
A hetedik könyv csupán pár
hónapot, 1914 nyarát örökíti meg, de annak minden apró mozzanatát, olyan
részletes és érzékeny pszichológiával, hogy valljuk be, olykor tikkasztó.
Jacques Genfben tanyázik egy baloldali csoportosulás konstruktív tagjaként,
melynek szellemi vezére Meynestrel, a Pilóta. A szarajevói merényletet követően
a nagyhatalmak fegyverkezésbe fognak és miközben igyekeznek a háború
kirobbantását más országokra tolni, önmagukat pedig pacifistaként beállítani,
valójában a háború kitörését készítik elő. A baloldali érzelmű ifjak azonban
konspirációkat, titkos diplomáciát tételeznek fel és az elkerülhetetlennek tűnő,
bankérdekekkel szorosan összefonódó háborút egy általános munkássztrájk
megszervezésével igyekeznek megakadályozni. A szocialisták vége-hossza nincs
vitákat folytatnak arról, hogy mindez hogyan kivitelezhető, egyesek a véres
forradalmat tartják célravezetőnek (háborúval a háború ellen), mások, így
Jacques is, a koncepciózusabb, mérsékeltebb irányvonalat képviselik, akik előbb
a munkásosztályt igyekeznének összefogni és megszervezni (reformista
irány). Jacques egyre inkább izolálódik
a társaságban, a sok diskurzust totojázó ideologizmusnak véli, hamarosan
megbízással Párizsba utazik.
Párizsban újra találkozik
bátyjával Antoine-nal, akivel éles politikai vitákat folytat, az orvos testvér
ugyanis hazafiasnak véli a tömegek föláldozását egy esetleges háborúban, önvédelminek
titulálva azt, komoly eszmecseréket olvashatunk a rosszul értelmezett hazafiságról
és a pacifizmusról.
Jacques találkozik Jenny-vel is
és az elfojtott láng újra fellobban, kihasználva Mme de Fontanin (Jenny anyja)
távollétét együtt töltik éjszakáikat. Jenny legyőzve érzelmi görcseit teljesen
átadja magát Jacques-nak, aki igyekszik őt emancipálni és meggyőzni saját
elveinek, ez olyannyira sikeres lesz, hogy Jenny egy idő után még a mozdulatait
is átveszi.
A háborús helyzet fokozódik, a
szocialista párt vezetője, Jaurés merénylet áldozata lesz, a baloldal megoszlik
(egy részük elkötelezi magát a háború mellett), augusztusban elkezdődik a
mozgósítás. Jacques kétségbeesésében drámai tettre szánja el magát, Jenny-t
hátrahagyva a frontok fölé repül és röpiratokat szór szét, de gépe lezuhan és
hősünk groteszk véget ér: saját honfitársai kémnek nézik és lelövik.
Az epilógusban Antoine kerül újra
szemünk elé, ő yperitmérgezésben haldoklik, a regény utolsó lapjain naplóját
olvashatjuk, elmélkedését a halálról (éles ellentétben Oscar Thibault, az apa
küzdelmes halálával), felfogásának alakulását, reménykedését a szebb jövőről és
az egyesült Európáról. Könnyfakasztó ezeket az oldalakat olvasni, tudva, hogy
az elsőt rövidesen a második világháború, majd a kettéosztottság évei követik
majd, így Jean-Paul, Jacques fia a vágyott béke helyett majd egy újabb
háborúban fogja leélni fiatal életét.
A regény határozottan
szeretnivaló, katartikus és mély, Martin du Gard megvalósítja benne célját,
amit egy helyen a szövegbe is belecsempész, amikor így ír: „Ha regényíró lett
volna belőlem: azt hiszem, ahelyett, hogy minden új könyvemben megváltoztatnám
a szereplőket, a végtelenségig ugyanazokba az alakokba kapaszkodnám, hogy
elmélyítsem őket…” Számos magvas gondolatmenetet, briliáns jelenetet és
megfontolandó, aktuális politikai mondanivalót sűrít a több, mint 2000 oldalba
az író, mindezt teszi kiváló, kiegyensúlyozott stílusban, túlzások nélkül.
Egyvalamiben gyenge azonban A
Thibault család és ezek a nőalakok. Mme de Fontanin hetvenszer hétszer is
megbocsát szoknyavadász férjének, akit különben épp ez a megbocsátási őrület
kerget öngyilkosságba, Jenny pedig vérszegény, magányos figura, aki Jacques
pygmalion-szobraként van jelen és csak később, Antoine-nak írt leveleiből
sejlik föl valamifajta önállóság. Gise, az érzéki mulatt lány pedig kolostorba
vonul, ami a klasszikus regényírók egyik kedvenc eltávolítási módszere.
Elfogadva tehát, hogy ez egy
pasiregény, amelyben csupán egyetlen oldal szól a munkásnők elképesztő
terheiről, ajánlom mindenkinek a figyelmébe, aki egy hónapot szeretne eltölteni
egy századfordulós nem átlagos polgárcsalád nem átlagos testvérpárjának
társaságában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése