2013. szeptember 16., hétfő

Liebe und Romantik / I feel the heat / Idegenben

Részben, hogy kipurgáljam a mai magyar politikát, részben hogy pontot tegyek részemről az olvasókörben parázs vitát kiváltott Twilight-diszkusszióra, hétvégén beletemetkeztem Stephenie Meyer Alkonyat c. regényébe.
A történetet szerintem már boldog-boldogtalan ismeri, Bella Swan, a kétbalkezes tinilány és Edward Cullen, a százéves vámpír szerelmének kissé bő lére eresztett története. Bella különös kamasz, 17 évesen profi szakács és nagyon önfeláldozó, hisz történetünk elején épp apjához költözik az örökké borongós Forksba, hogy gondját viselje. A suliban rögtön az első napon felkelti figyelmét egy outsider csoportosulás: Cullenék, de különösen egy csodaszép fiú ragadja meg fantáziáját: Edward. Hamarosan kiderül, hogy a vonzalom korántsem egyoldalú, de Edward különösen viselkedik, hol bosszúsan és durván eltaszítja magától Bellát, hol megmenti az életét és halálra aggódja magát a lányért. Bella szerencsére egy művelt, olvasó lány, ezért némi könyvtárazás, referensz-interjú, keresőrendszerek használata után kisüti, hogy – dobpergés, cintányér, pukkedli – Edward egy vámpír. És tényleg. Ezt a kis bökkenőt  és az ezzel kapcsolatos problémákat azonban az első szerelem szenvedélye elsöpri és megint csak hosszú oldalakon keresztül Bella és Edward beszélgetéseit olvashatjuk, hogy akkor most tényleg, ezt hogy is lehet megoldani. Edward elmeséli, hogyan alakult ki családja, hogyan keresett társat neki Carlisle, fogadott apja és miért is szereti annyira Bellát. Belláról viszont nem sokat tudunk meg, annak ellenére, hogy ő a narrátor, csak annyit, hogy bele van zúgva Edwardba és semmi más nem számít. Édes!
Bella figurája, aki kezdetben olyan igazi csitris, érdekes (nagyon tetszett a folyamatos esése-bukása, mert én pontosan ilyen voltam, még a gimi lépcsőjén is sikerült lezúgnom a szalagavató előtt egy héttel), sajnos a szerelem hatására passzívvá válik. Kissé irritáló egy idő után folyton Edward magasztalásáról és földöntúli szépségéről olvasni, vagy arról, ahogy a vámpírok hozzák-viszik a tehetetlen zsákként lógó Bellát, aki végül persze beleszalad egy vadász-vámpír karjaiba és kis híján csatlakozik az illusztris vérszívó társasághoz.
Edward alakja meglehetősen irritáló, egyrészt mert nem viselkedik százéves vámpírhoz méltóan, önmagában az is röhejes, hogy szakközépbe jár és a hagyma csúcssejtjeinek osztódási szakaszait tanulmányozza, másrészt mert ugyanolyan bohón lesz szerelmes, mint egy tizenéves. Igazi vámpír-vonásokkal, az erőtől és külső jegyektől eltekintve, egyik Cullen sem rendelkezik, humanisták, érzelmesek és altruisták.
Mégis mentegetem a könyvet. A legkönnyebb, sznob módon, azt mondani róla, hogy a saját, populáris műfaján belül, ami legyen a love story, egyáltalán nem rossz. Meyer tud írni, minden kellemesen kiszámítható a regényben, próbál belecsempészni némi borzongást (bár az én borzongási szintemet Lovecraft és King kalibrálta, szóval…), bájosak a tinédzser korra jellemző butaságok és persze nem vehető komolyan.
Ami viszont nem ez a regény: nem szépségesen szép irodalom, nem filozófikus mélységű vámpír-irodalom (Anne Rice!), nem misztikus thriller, végképp nem horror vagy fantasy, tehát akik ilyen szándékkal ütik fel a könyvet, csalódni fognak.
-----------------------------------
Az van, hogy totál le vagyok hangolódva. Csak részben okolható mindezért a Bajnai-csomag, amelynek értelmében jövőre diplomás könyvtárosként 82 000,- Ft körüli nettó bért fogok keresni nyolc éves munkaviszonnyal, de jócskán hozzájárul még, hogy megint túl sokat kell egyedül lennem és Roland cége jövő hónaptól még egy műszakot vezet be, ami azt jelenti, hogy elbúcsúzhatok a közös hétvégéktől is.
Ezek után Doris Lessing A fű dalol c. regényét olvasni, felért az öngyilkossággal, de legalábbis sikerült olyan emocionális mélyrepülést generálnia, hogy szinte zombiként járok-kelek azóta is. A könyv ugyanis nyomorról, elcseszett életről, rossz döntésekről és őrjítő forróságról szól.
A történet elején Mary, regényünk főhőse, már hulla, gyilkosa, a néger Moses egykedvűen hagyja, hogy letartóztassák, Dick pedig, Mary hitvese tébolyodottan kaparja a sarat. A regény többi része az előzményeket tárgyalja, elsősorban Mary különös életét. Mary gyermekkora Dél-Afrikában távolról sem nevezhető felhőtlennek, családja folyamatosan költözködött, épp csak a létminimum szintjén éltek, de 16 évesen sikerült bekerülnie egy irodába. Sose hittem volna, hogy valaha megkapom a sztahanovista irodai titkárnők ilyen hiteles természetrajzát, ugyanis Mary szereti a munkáját, dolgozik, mint egy gép és nem vesz tudomást a nemi szervéről. Egészen addig, amíg fel nem hívják rá a figyelmet, de hősnőnk ekkor már 30 éves és teljesen tapasztalatlan. Noha Mary eddig atombiztos identitásúnak tűnt, itt mégis elgyengül, meginog, összezavarodik – ahogy ő maga vall erről később: beugratják barátnői a házasságba. („Iszonyú dolog, ha az ember az igazság vagy más elvont tétel nevében összetöri az önmagáról alkotott képet.”)
Férje Dick egy farmon dolgozik, teli van adóssággal és olyan nyomorban tengődnek, hogy Mary kis híján megőrül. Persze ez sem várat magára. Mary azonban kezdetben igyekszik értelmet vinni a napjaiba, bár városi rasszizmusát a kezdetektől nem képes levetkőzni, irritálja a négerek jelenléte, undorodik tőlük, bizalmatlan velük szemben (alakja itt-ott Vizynére emlékeztetett Kosztolányi Édes Annájából). Végül sorra felad mindent és belehülyül a kommunikáció nélküli életbe, hogy egyetlen szökési kísérlete is balul sül el, az értelmetlen, üres órákba és a rettenetes hőségbe. Végül feltűnik Moses, akivel korábban is volt összetűzése (Mary korbáccsal arcul ütötte), aki ideális háziszolgának bizonyul, de Maryt mégis ismeretlen, irracionális kényszerképzetek és félelmek kezdik gyötörni, melybe erotikus képzelgések is keverednek. Meggyőződésévé válik, hogy Moses nem más, mint a fekete végzet (maga Dél-Afrika, amit a ház mellett burjánzó cserjés is szimbolizál), akit nem lehet meghódítani, uralni, hanem ami a fehér embert pusztítja el. Mary halála víziószerű és kiválóan megírt rész, tükrözi Mary megbomlott elméjét, de tragédiáját is.
Nehéz, szomorú könyv, tisztességesen megírva (bár itt-ott hajlik az együttérző sztereotipizálásra a bennszülöttekkel kapcsolatosan), súlyos mondanivalóval.
---------------------------------------
„Az utazás brutális. Az utazó kénytelen idegenekben megbízni, s lemondani az otthon és a barátok ismerős kényelmének az árnyékáról is. Az utazó örök egyensúlyzavarral küszködik. Semmi sem az övé, csak a lényegi dolgok – a levegő, az alvás, az álmok, a tenger, az égbolt -, tehát mindaz, ami az örökkévalóság vagy a róla alkotott elképzelés felé visz.” /Cesare Pavese/
 
Ez a mottó, amely Ian McEwan Idegenben c. regényének elejét díszíti frappánsan fejezi ki, miért is idegenkedtem oly sokáig bárminemű kimozdulástól, eltévedéstől, utazástól és ugyanakkor azt is remekül megfogalmazza, miért szeretek most szertelenül barangolni, csavarogni és nyaralni.
De a regényben ennél sokkal többről van szó, egy összeszokott, bár már az elhidegülés felé tartó páros (Colin és Mary) bolyongásairól egy névtelen, tengerparti városban (tipp: Olaszország, talán Velence, ha már ezt tették a borítóra). A várost különös, buja légkör lengi körbe, mintha maga is élőlény lenne, bekebelező, Mary önfeledten adja át magát az eltévedésnek, míg Colin sokkal feszesebb, ő inkább a kiszámítható terepjárást preferálja, a biztonságos, ismerős pontokat keresi. Mégis összeakadnak egy titokzatos idegennel, Roberttel, aki bárjába invitálja őket, hogy szadisztikus apja büntető-nevelő módszereiről meséljen hőseinknek. Robert a par excellence hímsoviniszta, mégis vonzást gyakorol Mary-re, aki buzgó feminista – és itt csap össze, bár nagyon burkoltan, először a férfi (erőszak) és a női (erőszakolt) elv. Mondanom se kell, nagyon húzom a számat az ilyen dichotómiákon, szerintem ezt a bipoláris, olykor mocskos játékot a férfiak önigazolásra, a nők mentegetőzésre használják, ennek ellenére elismerem, hogy léteznek ezek az erők. McEwan szerencsére nem szimpatizál egyik szereplővel sem.
Későbbiekben megismerhetjük Caroline-t is, Robert agyonnyomorított feleségét, akiről a történet végén kiderül, hogy mazochista vonásokat vett fel, de ezek eredendően nem voltak jelen kettejük kapcsolatában, csak mikor kiderült Robert impotenciája és ezért kínozni kezdte feleségét, mintegy rajta vezetve le önmaga iránt érzett szégyenét. Később úgy vall Mary-nek, aki feministaként igyekszik helyzete rendezésére buzdítani Caroline-t, mintha a fájdalom iránti vágya ősibb lenne a kéj iránti vágynál. Brrrr.
A történet vége pedig olyan bizarr, hogy nagyon felzaklatott, annyit elárulok, vér fog folyni…
Végezetül még egy idézet a végéről, mintegy összefoglalva a könyvet, mely arról szól, ”… hogyan testesít és fogalmaz meg a képzelet, a szexuális képzelet, a sebzés ősi férfiálma és a megsebeztetés ősi női álma egyetlen hatalmas szervező elvet, s ez hogyan torzít el minden kapcsolatot, minden igazságot.”
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése