2013. szeptember 16., hétfő

Afrika másik arca / Varázslatos vadretek / Eye in the Sky

Újra Afrikában jártam (vö. A fű dalol), de ezúttal egy csodálatosan erős, tevékeny és ragyogó nő volt a mentorom: Karen Blixen. A Volt egy farmom Afrikában páratlan szépségű, magával ragadó mestermunka, az olvasó szíve vajként olvad el az efféle sorok fölött:
„Fönn, ezen a magaslati levegőn könnyen lélegzett az ember, elemi nyugalmat, a szív birodalmát szívta magába. A fennsíkon reggel felébredt, és első gondolata az volt: itt vagyok, mert itt az én helyem.”
Karen Blixen egy névházasságot követően Kenyában vásárolt földet, ahol főként kávétermesztéssel foglalkozott. A vidék gyönyörű, Blixen olyan magával ragadó, élménydús leírásokkal szolgál, hogy úgy érezhetjük, magunk is a Kilimandzsáró hegy tövében, a Ngong vonulatai alatt élünk és csak bámuljuk Afrika szépségét, szívjuk fűszeres illatát. A könyv afféle emlékirat, leírás, anekdótagyűjtemény és etnográfia egyben, Blixennek mindenhez volt tehetsége: kiválóan ragadta meg Afrika varázslatos tájait, füle nyitott volt az őslakosság legendáira és éles szemmel figyelte meg Kenya természeti népeit. Végtelenül szimpatikus volt vonzódása az állatvilághoz, remek leírásokat olvastam antilopokról (Lulu), fenséges oroszlánokról, madarakról.
Különösen izgalmasak azok a részek, amelyek az őslakosok (kikujuk, szomáliak, maszájok) szociális viszonyait ábrázolják, Blixen antropológusokat megszégyenítő érzékkel tárja fel a nemi szerepek alakulását vagy a törzsek közti viszályok motívumait és látta előre, miféle rombolást fog véghezvinni az afrikai kultúrában (és állatvilágban) a fehér ember. Karen saját farmján igyekezett az igazi keresztény elveknek megfelelően, demokratikusan igazgatni, emellett igazi karitatív tevékenységet is végez ez a kifogyhatatlan energiájú asszony: ápolja az afrikai beteg gyerekeket, iskolát nyit nekik és mikor már világossá válik, hogy farmja csődbe megy és mindenét el kellett adnia, utolsó erejével is igyekszik mindenkinek biztos állást, közös területet keresni.
A volt egy farmom Afrikában döbbenetes hatású könyv, olvasása közben felrémlett Harrer Hét év Tibetben-je, ami hasonlóan mély benyomást gyakorolt rám, de Thoreau Walden-jére is emlékeztettek Blixen reflexiói az élet fontos dolgairól.
Karen Blixen könyve úgy gondolom, mindenkinek alapmű lehet, aki vonzódik távoli országokhoz, tájakhoz, és aki szereti a független, szabad élet varázsát.
-------------------------
Saramago, Saramago, Saramago – ezekkel a szavakkal díszítőmintákat lehetne készíteni, amellyel egy, az irodalomnak szentelt kolostor imaginárius falát kellene cirádázni. Ilyen csodás tollú szerzőt, leszámítva persze a félisten Krasznahorkait, rég olvastam: el vagyok hűlve, le vagyok nyűgözve, olykor bizony szipogva bámultam azokat a gyönyörű, kissé archaikus nyelven íródott, hosszú mondatokat, amelyek olyan ízesek, fényesek és tiszták, hogy ilyenkor érzem csak igazán, milyen felemelő tud lenni a szépségesen szép irodalom. És mennyi okosság van ezekbe a mondatokba bebugyolálva!
Juj, de patetikus. De ez az igazság. Tessék megnézni, itt egy példa:
„…a világon a számok a legkevésbé pontosak, mond az ember ötszáz téglát, mond ötszáz embert, s a különbség a tégla és az ember között pontosan azzal a különbséggel egyenlő, ami ötszáz és ötszáz között van, s amit nem létezőnek tekintünk, aki pedig ezt nem érti elsőre, nem érdemli meg, hogy másodszor is megmagyarázzák.”
A narráció is tartogat meglepetéseket, először azt gondoltam, korabeli, 18. századi krónikással van dolgom, aki a mafrai kolostor megépítésének, egy különös páros, Baltasar és Blimunda halhatatlan szerelmének és egy „madárgép” feltalálásának történetét veti papírra, de időnként olyan anakronisztikus, modern jelzőket használ vagy olyan kis kiszólásokat, amelyek egyértelművé teszik a furfangot: a krónikás valójában a kortársunk.
A történet a 18. század elején játszódik Portugáliában, Saramago kiválóan megragadja a kor hangulatát, bemutatja V. János udvarát, a Szent Inkvizíció lisszaboni autodaféit, a brutális vezeklések erotikáját, az olasz zene hatásait, a misztikus gondolkodást és természetesen a mafrai óriás-kolostor építésének minden részletét. Ezekbe az aprólékosan kidolgozott eseményekbe ágyazódik a félkarú Baltasar és a látnok Blimunda csodálatos szerelme, amely nem épp romantikus körülmények között, épp egy eretnekégetés közepette bimbózik ki. Mindketten sodródnak, a társadalom számkivetettjei, egyikük testi fogyatékossága, másikuk azon különös képessége miatt, hogy éhgyomorra átlát a falakon és a bőrön, így mélyebben ismeri Blimunda az anyag titkos szerkezetét. Szerencséjükre egy különös, tanult pap szolgálatába szegődnek, a szkeptikus Bartolomeu Lourenço atyáéba, aki egy repülőgépet tervez, ám nyomában folyamatosan ott lihegnek az inkvizíció emberei. Annyit elárulok, hogy a gép repülni fog, mint a Szentlélek.
A regény valahol a közepe táján lelassul, a korábbi cselekményes történetet felváltja az építkezés aprólékos leírása (újabb közös vonás Krasznahorkai Seiobo-jával), a hatalmas mafrai kő hét napos cipelésének története, a falak felhúzása, a szobrok szállítása, szerelmeseink közben eltörpülni látszanak a nagy horderejű történelmi események közepette, míg végül szinte népmesei alakká válnak.
Szomorú könyv, szép könyv, nagy könyv.
 
UI: Saramago neve azt jelenti: vadretek. Ha belegondolok, azért mégiscsak furcsa lenne, ezzel a szóval díszíteni az irodalom szentélyét… 
------------------------------
Philip K. Dick androidos-bárányos könyve után, egyfajta mámorban, követve Adeptus tanácsait, a Figyel az ég c. könyvet faltam a hétvégén égő szemgolyókkal. Nekem nagyon tetszett a könyv, noha nem éri el az Álmodnak-e stb. zseniális színvonalát, mégis kellőképp agyafúrt, csavaros és poénos történetet kaptam, ami végig lekötötte a figyelmem.
A főhősnek, Hamiltonnak nem áll túl jól a szénája a történet elején (sem), ugyanis mielőtt egy protonsugár-detektor kísérleten részt venne, közlik vele, hogy felesége, Marsha baloldali nézeteket vall, ezért a nemzeti (és nyilván tőkés) érdekeket képviselő gyárból el kell őt távolítani. Hamilton maga is felmondásra készülődik, mikor megtörténik a baleset és hatodmagával belezuhan a protonsugárba. Hőseink meglepően gyorsan felépülnek, de valami furcsa érzés keríti hatalmába Hamiltont és a többieket: meglepően sematikusnak tűnnek az emberek és mintha valami szörnyűséges Valaki lopakodna a hátuk mögött. Igyekeznek közösen megoldást találni a rejtélyes érzésre, különösen mikor – Hamilton szadista piszkálódását követően – sáskahadak lepik el a szobát. Nem kell sokat töprengeniük, ez a sáskás-büntetősdi csakis egy Istenre lehet jellemző és hamarosan a saját bőrükön tapasztalják, hogy imáik meghallgatásra találnak, az automatákban csodálatos csokiszaporítás zajlik (kis furfanggal brandy-szaporítás), ám a bűnök is megtoroltatnak. Hamilton igyekszik megfejteni az új világ logikáját, egy szürrealisztikus megoldással még Istennel is szembenézhet, de a végső válasz sokkal prózaibb és valójában az álmokban keresendő: ugyanis szereplőink rendszeresen álmodnak a protonnyalábba zuhanásukról, melyben az idő rettenetesen lelassult, a mentősök szemmel alig érzékelhető lassúsággal igyekeznek le az összeroncsolódott testekhez és csupán egyetlen ember maradt eszméleténél, bizonyos Arthur Sylvester. Ennek azért van jelentősége, mert a történet elején kiderül róla, hogy vallási fanatikus és egyes elemekből egyértelműen kikövetkeztethető, hogy valójában (ha ennek a szónak van még jelentése) Sylvester tudatába zuhantak. Ezek után csak ki kell vonni valahogy a forgalomból, ám ahelyett hogy a valóságban ébrednének fel, a csoport egy másik, kevésbé bizarr világba csöppen.
Philip K. Dick összesen négy figura - egyáltalán nem egészséges - tudatán keresztül vezeti szereplőit, így megismerhetjük az emberi képzelet bizarr formációit, ugyanakkor elgondolkodhatunk arról, vajon a mi tudatunk mennyire lenne elviselhető, egészséges.
Végül visszatérünk az állítólagos valóságba, de ekkor már a kellőképp összezavart olvasó bizalmatlan: a valóságot számunkra a regény elején Hamilton szemszöge jelentette, ide is térünk vissza. De vajon nem azt jelenti ez, hogy Hamilton tudatába állapodik meg végül a történet, míg a többi hat szereplő esetleg örök kómában fekszik?
A történet fő motívuma ráadásul az olvasás metaforájaként is felfogható: olvasás közben kettős tudat alakul ki, érzékelem a sajátomét, de ugyanakkor a regény terét is. Az efféle regények után azonban erősen megkérdőjeleződik a sajátomként hitt tudat bizonyossága.
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése