Entropicnak nem kellett sokáig várnia erre a posztra, John Barth Az út vége
c. regényéről írt szuper karca annyira felcsigázott, hogy azonnal
rohantam levenni a polcomról ezt a különben dicséretesen rövid könyvet,
amely nem mellesleg évek óta porosodik a polcomon. John Barth különben
is a barátom, fősulin a Bolyongások az elvarázsolt kastélyban c.
besorolhatatlan műfajú könyvét olvastam és nagyon élveztem.
De ez
most nagyon más. Szerkezetét, narrációját tekintve hagyományos regény,
témája azonban egy az egyben a posztmodern filozófia (számomra)
legizgalmasabb kérdéseit feszegeti, így főleg szubjektumelméleti
ügyekkel foglalkozik. Főhősünk ugyanis, bizonyosértelembenJacobHorner,
egy igazi posztmodern csávó, akinek nincsen közepe, vagyis egy mindent
megszervező egoja, amiből részben az következik, hogy bármely érvet,
legyenek azok tökéletes ellentmondásban egymással, képes akceptálni,
mitöbb aktuálisan követni, másrészt viszont tökéletesen döntésképtelen
és emiatt sodródó figura is. Horner különben nagyon is fején találja a
szöget, amikor arról elmélkedik, hogy bizonyos szempontból egyik döntés
sem rosszabb, mint a másik, mert sosem tudhatjuk, hogy választásainknak
milyen következménye lesz hosszú távon. A történet elején tehát, orvosi
tanácsra, hősünk olyan munkát vállal, amely épp a fentiek miatt, nagyon
sok szabályt ír elő, amelyek többé-kevésbé megkérőjelezhetetlenek, így
lesz Horner a leíró grammatika tanára a wicomicoi főiskolán. Itt
ismerkedik meg egy figyelemreméltó házaspárral, Joe Morgennel és
Rennie-vel - mindketten józan életű, racionalista beállítottságú
emberek, akik igyekeznek életüket szabályok szerint élni, problémáikat,
érzelmeiket sebészi pontossággal boncolják fel és persze mindig hűek
önmagukhoz, mert pontosan tudják, mi is az. Jacob megjelenésével és
sajátos felfogásával épp ezt a mesterséges harmóniát dúlja fel,
kérdőjelezi meg, Morganék pedig úgy vizsgálgatják Horner
személyiségnélküli személyiségét, mint egy ismeretlen faj egy példányát
és nem is sejtik, hogy ez a közeledés milyen borzalmas tragédiához fog
vezetni. A legsebezhetőbbnek Rennie bizonyul majd, ami nem is csoda,
hisz történetéből kiderül, hogyan adta fel sekélyes személyiségét
Joe-ért, aki készséggel játszotta el az Isten szerepét Rennie életében,
az Istenét, aki megteremti Rennie belső világát, olykor súlyos
ökölcsapásokkal, de aki épp ezért veszélyes függőségbe is kerül
férjétől. (Különben Rennie esete, vagyis hogy képes adoptálni egy másik
személyiséget, bizonyítani látszik Horner igazát a szubjektum
középpontnélküliségével kapcsolatosan, noha...)
A történet egy idő
után nagyon bizarr fordulatot fog venni, a vége annyira sokkoló, hogy
amikor becsuktam a könyvet, hányinger kerülgetett. Nagyon is úgy tűnik
nekem, hogy a regény három figurája legyenek bármennyire is szellemi
lények, alapvetően elbaltázták az életüket azzal, hogy egyfelől a
posztmodern szkepticizmus (Horner), másfelől a klasszikus dogmatizmus
(Morganék) miatt teljesen kizárják az érzelmi és a pragmatikus síkot,
vagyis egyikük sem számol a saját érzelmi világának összetettségével
vagy épp az ösztöneikkel, illetve gondolkodásmódjuk tényleges és
aktuális következményeivel, a tettekkel.
Ez a regény tehát - még
humora mellett is - egy valódi lórúgás, gondolkodásra sarkall, akár
akarod, akár nem és ami engem illet, én mélyen érintve is vagyok,
tekintve hogy én is csak bizonyos értelemben vagyok én. Majd meglátom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése