Ha
asszociációs játékot játszanánk, mi jutna eszetekbe arról a névről,
hogy Michael Jackson? Szerintem ilyesmik: arcplasztika, kifehérített
bőr, gyerekmolesztálás, jobb esetben egy-két híres dal, mint a Billie
Jean vagy a Black or White, esetleg a moonwalk. Hát igen, szerintem
mindenkinek, így nekem is főleg bulvárműsorokból hallott furaságok
ötlenek fel, és csak utána merengek el azon, hogy honnan jött, meddig
jutott el és hova tartott, ha tartott egyáltalán valahová Michael
Jackson, aki tavaly halt meg orvosi mulasztásból, és akire idén, halála
évfordulóján, már alig-alig emlékeztek meg Magyarországon.
Így aztán nagyon örültem J. Randy Taraborrelli könyvének, amit a Partvonal Kiadó
jóvoltából megkaptam, a szerző ugyanis nem más, mint a Jackson-család
félhivatalos tudósítója, aki egészen a Jackson Five korszaktól kezdve
nyomon követte MJ életének minden fontos pillanatát. Könyvét számtalan
objektív forrásból merítette, ha létezik ilyen egyáltalán, melyet a
pöpec forrásjegyzék is alátámaszt, de természetesen számtalan helyen
bocsátkozik szubjektív elemzésekbe MJ tetteit, döntéseit, személyiségét
illetően. Taraborrelli mégsem mondható elfogultnak, noha rajongó, de sok
esetben elítélte MJ lépéseit, például a gyerekekhez fűződő bizarr
kapcsolatát, könyvéből igyekszik elűzni az enthuziánus túlbuggyanásokat,
és tárgyilagosan felsorakoztatni a tényeket. Itt-ott persze hiányoltam a
rajongói élményeket, de ezt semmiképp sem róhatom fel a szerzőnek.
Taraborrelli
egészen az elején kezdi, a Jackson-család őseivel, majd a sokgyermekes
Joseph és Katherine Jackson nyomorúságos életének bemutatásával. Azt
hiszem, MJ története azért is vonzó sokak számára, mert valahonnan a
garybéli, gettó melletti kis lakásból indult az életútja, egy szigorú,
olykor brutálisan kegyetlen apával, aki a fiaiban látta megtestesülni az
amerikai álmot, és ha kellett, akkor szíjjal vagy bottal, de kiverte
belőlük a profizmust. Elég közismert, hogy MJ ötéves korától kezdve csak
a sikernek élt, elrabolt gyermekkorát sokszor, sok helyen és sokféle
formában siratta el, így többek közt a farmján felépített Neverlanddel
vagy a Childhood c. dalával. MJ korán megtanulta, főleg idoljától, Diana
Rosstól, hogy a valóság befolyásolható, formálható a felszínen, csak
épp PR-nak kell nevezni, a belső pedig senki sem érdekel – Taraborrelli
szerint, ez a torz felfogás, amely már egészen gyermekkorától kezdve
beléivódott, tette örökre bizalmatlan emberré Michaelt, hisz ha a
felszín ennyire megtévesztő lehet, akkor kiben is bízhatna. MJ így
emberkerülő, zárkózott figura lett, ezzel együtt hiperérzékeny, naiv,
könnyen megvezethető, híján minden valóságérzéknek. Sokszor követett el
óriási bakikat olyan fogásokkal, melyekről azt hitte, jópofák, miközben
végtelenül bizarrnak bizonyultak a közvélemény szemében, így például
amikor azt terjesztette magáról, hogy hiperbarmikus kamrában alszik,
vagy hogy megvásárolta az elefántember csontjait. Taraborrelli könyvében
még számos meghökkentő történetet olvashatunk, melyek éppenséggel nem
tűntetik fel MJ-t valami jó színben, ellenben nagyon is életszerűvé
teszik az énekest, megmutatja az alávaló és sokszor gyáva MJ-t, de
láthatjuk a végtelenül szenvedő, szeretetéhes, magányos Michaelt is.
Bemutatja mint azt az embert, aki afro-amerikaiként történelmet írt az
MTV zenecsatornára való bejutásával, és mint azt az embert, aki bőrét
krémekkel fehérítette ki, és kénytelen volt orrprotézist hordani
műtétjei miatt. A végletek embere volt.
A
könyv nagyon olvasmányos, alapos és rettentően hosszú (700 oldal),
egyedül a felépítését találtam kissé zavarosnak. Az életrajz első fele
ugyanis inkább MJ zenei pályájára koncentrál, ami engem sokkal jobban
érdekelt, mint mondjuk az apjával való örökös civódások vagy az
aszexualitása körüli cécó, a könyv második fele viszont szinte csak MJ
magánéletével foglalkozik. Egészen letaglózó volt Taraborrelli lesújtó
véleményét olvasni a Bad albumról (a klipről nem is szólva, amit ő
cikinek tart, én meg imádok), és egészen különösnek tűnt, hogy a
Dangerous és a HIStory albumoknak csupán egy rövid fejezetet szentelt.
Hiányoltam a kisfilmek és a klipek bemutatását, így szinte semmit sem
tudtam meg a Captain EO-ról, a Moonwalker c. filmekről, vagy a Thriller
és a Ghosts c. hosszú klipekről – Taraborrelli nem indokolta ezek
kihagyását.
Mindezek
mellett a könyv kötelező minden MJ-rajongónak, bár nem fogják minden
sorát élvezni, de aki meg akarja ismerni a popkultúra legnagyobb hatású
ikonját, annak is melegen ajánlom. Ha regisztráltok a www.partvonal.hu oldalon, 30% (!) kedvezményt kaphattok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése