Úgy tűnik, akarva-akaratlanul, de
idén lépten-nyomon a múlt század válságirodalmába botlok, Veres Péter novellái
(Gyepsor) is a falvak legszegényebb
negyedének, a szikes mezőség vályoggödrei mentén tákolt viskók lakóinak
küzdelmes életét mutatják be. Veres igyekszik mindegyik réteg és korosztály,
sőt mindkét nem gondjait a kellő részletességgel ábrázolni: a városban dolgozó
szobalány beilleszkedési nehézségeitől, a kondásfiú tilalmak és büntetések közt
szorongó napjain át, az otthoni ház körüli munkákba félig belehülyült asszony gondjáig.
Nagyon nyomasztó, felzaklató írások, ahol még a kisgyerekek játékaiba is
kegyetlenség, dac vagy irigykedés vegyül, mert a körülmények itt mindenkit
eldurvítanak, összeszabdalnak. Nekem leginkább az egész könyvet végigrezgető
szorongás és ingerültség volt megterhelő: a gyepsor lakói kiszolgáltatva
feljebbvalóiknak, a természeti viszontagságoknak, a sok gyerek éhes
követelőzésének folyamatos, idegtépő feszültséggel rohangálnak dolgaik után,
kaparnak a mának és lehetőleg a másnapnak is, és közben káromkodnak,
dühöngenek, valahol – többnyire állataikon, gyerekeiken – igyekeznek levezetni
dühüket. Mert a kilátástalanság teljes és miután épp az 1930-as évek csüggesztő
válságának közepén vagyunk, szinte teljesen jövőtlen.
Veres Péter legsikerültebb
elbeszélései szerintem a Szombat és
a Tűz a tanyán, előbbi egy asszony
teljes napját írja le, a kora hajnali állatetetéstől a késő esti fejésig, ki
lehet számolni, nagyjából három órát aludtak nyáron a szegénynegyed emberei.
Nagyon tetszett, ahogy ebben a kontextusban mutatja be Veres a pletyka
funkcióját, ami a férfiaknak az ütlegelés, az a nőknek a verbális gyilkolás,
rossz hírek terjesztése. A Tűz a tanyán
a piacos napokon otthon hagyott gyerekek életét mutatja be, a köztük kialakuló
rivalizálást, a felnőtt szerepek torz utánzását és végül a kis híján tragédiába
torkolló állatkínzó játékot.
Veres Péter könyve tehát fontos
mű, mégis volt vele bajom: a stílus. A mondatok úgy pottyantak a fejemre, mint
egy darab féltégla és ez olykor fizikálisan fájt. Miután műfajilag
szociografikus írásról van szó, nem gondolom, hogy épp lírainak kellene lennie
egy nyomorról szóló könyvnek (v.ö. Steinbeck Érik a gyümölcs), de miután mégis
szépségesen szép irodalom, talán lehetett volna kevésbé darabos. Persze nem
tudom, hogy itt írói szándékosság esete forog-é fenn, de fárasztó volt.
--------------------------------------------
Kiss Noémi azt írja, Galgóczi
Erzsébet kapcsán, hogy nőírónak lenni szopás Magyarországon – a szónak abban az
értelmében, hogy kell keresni egy anyamellet (a női hagyomány megalapozóját,
egy ősanyát), melyre rácsimpaszkodhat a kortárs nőíró. És ez akár Galgóczi
Erzsébet is lehetne.
Bevallom a fősulin kötelező Vidravas még akkor sem nyerte meg a
tetszésemet, ha ebből írtam aztán a szemináriumi dogámat, alapos, pontos regény
volt, szimpatikus főhősnő, de mégis – kicsit magas volt a szárazanyagtartalma.
Ehhez képest a Törvényen belül c.
kisregénye maga a csoda: pazar stílus, modern szerkesztés és nem utolsó sorban
valami emésztő, szédítő tartalom.
A történet 1959-ben játszódik, a
mohácsi körzetben agyonlőnek egy illegális határátlépőt (figyelem! szimbolikus
aktus!), Szalánczky Évát. A körzet vezetője, Éva korábbi udvarlója, Marosi kezd
nyomozásba, mi motiválhatta Évát, ezt az emlékeiben kiegyensúlyozott,
határozott, éles eszű, ugyanakkor titokzatos és elutasító nőt erre az egyértelműen
öngyilkos-aktusra, a disszidálás eme őrült módjára. A kisregény így
visszaemlékezésekből, telefonbeszélgetésekből, kiskocsmás diskurzusokból áll –
ebből kerekedik ki egy diverz, mégis vonzó kép Éváról, erről a paraszti
származású, végsőkig küzdeni tudó, igazságért harcba vonuló, leszbikus
értelmiségi nőről.
Mondanom se kell, Éva
hihetetlenül vonzó karakter, nemcsak altruizmusa, megalkuvásra képtelensége
miatt, de azon természetesség miatt is, amivel önnön homoszexualitásához viszonyul
egy olyan korban, amikor akár az utcáról is becipelhetik, ha egy nővel
csókolózik az éjszaka leple alatt. Ahogy az sem meglepetés, hogy egy ilyen nőt
megviselnek az ’56-os események, barátait felakasztják, börtönbe hurcolják vagy
disszidálnak. Újra kell kezdenie mindent egy hazug rendszerben, bekáderezve,
munka után kuncsorogva – többnyire sok pálinkával és Munkás cigivel. A végső
motívum azonban egészen más, nem politikai, nem etikai, hanem teljességgel
érzelmi jellegű.
Meglepetés volt nekem ez a kisregény,
szívdobogva és sokszor könnyes szemmel olvastam végig: alapmű, amely őszintén,
olykor kíméletlenül beszél a női identitásról, a határátlépések és
törvényszegések kötelező voltáról.
Kiss Noémi azt írja, Galgóczi
Erzsébet kapcsán, hogy nőírónak lenni szopás Magyarországon – a szónak abban az
értelmében, hogy kell keresni egy anyamellet (a női hagyomány megalapozóját,
egy ősanyát), melyre rácsimpaszkodhat a kortárs nőíró. És ez akár Galgóczi
Erzsébet is lehetne.
Bevallom a fősulin kötelező Vidravas még akkor sem nyerte meg a
tetszésemet, ha ebből írtam aztán a szemináriumi dogámat, alapos, pontos regény
volt, szimpatikus főhősnő, de mégis – kicsit magas volt a szárazanyagtartalma.
Ehhez képest a Törvényen belül c.
kisregénye maga a csoda: pazar stílus, modern szerkesztés és nem utolsó sorban
valami emésztő, szédítő tartalom.
A történet 1959-ben játszódik, a
mohácsi körzetben agyonlőnek egy illegális határátlépőt (figyelem! szimbolikus
aktus!), Szalánczky Évát. A körzet vezetője, Éva korábbi udvarlója, Marosi kezd
nyomozásba, mi motiválhatta Évát, ezt az emlékeiben kiegyensúlyozott,
határozott, éles eszű, ugyanakkor titokzatos és elutasító nőt erre az egyértelműen
öngyilkos-aktusra, a disszidálás eme őrült módjára. A kisregény így
visszaemlékezésekből, telefonbeszélgetésekből, kiskocsmás diskurzusokból áll –
ebből kerekedik ki egy diverz, mégis vonzó kép Éváról, erről a paraszti
származású, végsőkig küzdeni tudó, igazságért harcba vonuló, leszbikus
értelmiségi nőről.
Mondanom se kell, Éva
hihetetlenül vonzó karakter, nemcsak altruizmusa, megalkuvásra képtelensége
miatt, de azon természetesség miatt is, amivel önnön homoszexualitásához viszonyul
egy olyan korban, amikor akár az utcáról is becipelhetik, ha egy nővel
csókolózik az éjszaka leple alatt. Ahogy az sem meglepetés, hogy egy ilyen nőt
megviselnek az ’56-os események, barátait felakasztják, börtönbe hurcolják vagy
disszidálnak. Újra kell kezdenie mindent egy hazug rendszerben, bekáderezve,
munka után kuncsorogva – többnyire sok pálinkával és Munkás cigivel. A végső
motívum azonban egészen más, nem politikai, nem etikai, hanem teljességgel
érzelmi jellegű.
Meglepetés volt nekem ez a kisregény,
szívdobogva és sokszor könnyes szemmel olvastam végig: alapmű, amely őszintén,
olykor kíméletlenül beszél a női identitásról, a határátlépések és
törvényszegések kötelező voltáról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése