Ez egy januári olvasmány, de
részben mert kutya sem kíváncsi a kutyás bejegyzésemre, részben mert
tisztelegni kívánok Beauvoir nagysága előtt, nem utolsósorban pedig
villogni, hogy ilyet is olvasok (ilyen komolyat, ilyen hosszút stb.),
szóval ezt kapjátok. Meg a kedvenc képemet Simone-ról.
Simone de Beauvoir
Öregségről
írott monográfiája méltatlanul elhallgatott könyv, talán mert az idősek
önálló
individuumként kezelése és a körülöttük szövődő ostoba mítoszok (második
gyerekkor) miatt a mai napig fél-emberként, már-nem-emberként kezeljük
őket
társadalmunkban. Beauvoir könyvében A második nemből már ismert
módszerrel és
alapossággal járja körbe az öregek különös, elnyomott, kiszolgáltatott
helyzetét, előbb objektív-tudományos, majd szubjektív-belső
tapasztalatok
alapján. Az első részben előbb az idősek egészségügyi problémáit
tárgyalja, nem
kifejezetten a betegségeket, mint inkább az idősek biológiájának
normális
megváltozását, bemutatja, hogy a társadalom mennyire képtelen ezeknek a
megváltozott
állapotú embereknek az igényeit felmérni, mennyi nehézséggel kell
szembenézniük. Ezután az etnológia területére érünk, ahol természeti
népek
viselkedését mutatja be Beauvoir, megállapítva hogy egy adott
népcsoportnál
annak gazdasági helyzete milyen mélyen meghatározza azt, hogyan bánnak
az
idősekkel. Akik bőségben élnek, ott az idős embert tisztelet övezi, ahol
szükségben, ott bizony kegyetlenül elhanyagolják őket, sőt meg is ölik.
Ám a
saját társadalmának (60-as évek, francia viszonyok) bemutatásakor
rádöbbenhetünk, hogy a
civilizáltnak nevezett kultúra sem sokban különbözik, anyagilag szinte a
létminimum szintjén tartva a kiszolgáltatott és munkaképtelen időseket. A
második részben előbb az öregek testélményéről ír, szerintem először a
filozófia és pszichológia történetében, nagyon megrázó sorok ezek, csak
erős
idegzetűeknek ajánlott. (Megdöbbentő például, hogy az idősek otthonába
beadott
öregek fele egy hónapon belül meghal, 90%-a pedig egy éven belül.)
Beauvoir ír
az időhöz való viszonyról (különösen a megváltozott múlt-érzékelésről és
az idősek jövőképéről), továbbá az öregek hétköznapjairól. Az utolsó
fejezetben
ismert írók, művészek és filozófusok emlékirataiból szemezget és ezek
értő
kommentárját adja. Összességében egy nagyon elgondolkodtató és aktuális
könyv,
mindenkinek nagyon ajánlom, de végkicsengését tekintve igen pesszimista
(ahogy
maga Beauvoir is azzá vált), ezért nyugalmas, meditatív időszakban
vegyétek
kézbe.
Ja, és nyugdíjról alig esik szó benne, szóval akár a közeljövő víziójaként is olvashatjuk. -------------------------------------
Előbb-utóbb a kezembe került
volna ez a könyv, hisz kutyabarátként, Buksi falkatagjaként szinte
elkerülhetetlen volt, hogy leemeljem az Egyetemi Könyvtár polcáról Csányi
Vilmos: Bukfenc és Jeromos c. etológiai, elmefilozófiai remekét.
A könyv első sortól az utolsóig
élvezetes, szemléletes, lebilincselő, közérthető és nem utolsósorban ijesztően
tényfeltáró, ahol a tény nem más, mint a kutya és az ő intelligenciája, amely
még akkor is döbbenetes, ha közismertnek tűnik.
Könyvét Csányi azzal a megállapítással
kezdi, hogy az emberrel oly régóta együtt élő kutyát paradox módon alig-alig
vizsgálták és mind a mai napig nem zárultak le a kutya képességeivel kapcsolatos
vizsgálatok, sőt épp most van a szezonja.
A könyv előbb a kutyák evolúcióját
vázolja, felvetve az emberrel közös koevolúciós elméletet is (vagyis hogy a
kutya és az ember együttélése hogyan hatott az evolúciójukra), majd a farkasok
társadalmi felépítését, szociális viselkedését taglalja. Külön foglalkozik a
kötődés, a kölcsönös ráutaltság kialakulásával, ezek hatásával a kutya
intelligenciájára. A vadászaton és a hulladékeltakarításon kívül ugyanis számos
más előnye is akadt egy kutyának, kiváló melegítő, takaró, sőt fertőtlenítő
(sebnyalogatás), később pedig területőrző, terelő és védő funkciókat láttak el.
Csányi mind genetikai, mind etológiai alapon von éles határt a farkas és a
kutya között, mindkettő igen fejlett szocialitású, de a kutya bizonyítottan
intelligensebb, tanítható és képes uralkodni ösztönein, ami persze a genetikai
manipulációnak és a fegyelmezésnek is köszönhető. (Persze hozzátenném, az
intelligencia mércéje erősen antropomorf.) Csányi külön kiemeli, hogy a kutya
koevolúciós sikere nagyban köszönhető annak, hogy még akkor is nagyon hasonló
elmebéli tulajdonságai vannak, ha morfológiailag nagyon különböznek tőlünk.
Ilyen például a belátás, a következtetés, az irányított figyelem (döbbenet, de
egy átlagos eb 40-50 kifejezést ismer), kötődés, komplexebb érzelmek (pl.
bűntudat szabályáthágás esetén vagy gyász), döntés (pl. vakvezető kutyáknál),
szabálykövetés. Mindezeket a vitatható jelenségeket komoly tudományos
kísérletekkel támasztja alá, olykor pedig – és ezek a könyv legelképesztőbb
részei – saját kutyáinak, elsősorban Bukfenc történeteivel.
Legérdekesebbek számomra azok a
kísérletek voltak, amelyek azt bizonyították, hogy a kutya képes az ember
elmeállapotára (pl. tudására) következtetni, például ha elrejtenek a kutya
jelenlétében úgy egy labdát, hogy a gazda nem látja és a kutya üzen a gazdának.
Csányi szerint Bukfenc nem
különösebben kiemelkedő képességű kutya, kimagasló intelligenciáját csupán
annak köszönheti, hogy „neveletlen” vagyis nem lett beidomítva. Olvasva Bukfenc
„naplóját” én mégis egyik ámulatból a másikba estem, szerintem szenzációs
állat, szinte mindent megért, olyan szintű kommunikációs képességgel
rendelkezik, hogy szinte ijesztő.
A könyv egy egész fejezetet
szentel az állati elme tudományos vizsgálatának, itt Csányi kemény
elmefilozófiai kérdéseket is érint (pl. hogyan győződhetünk meg mások elméjéről
vagy a magunkéra „ki” reflektál), de ezeket az ismeretelméleti gubancokat végül
a tudományosság érveivel oldja meg (pontosabban megoldani őket nem lehet,
inkább elvágja): vagyis empirikusan mi bizonyítható. Például igazolható hogy az
intelligens állatok is rendelkeznek kognitív térképpel, amit a kutyák képesek
az adott szituációtól függetleníteni, sőt kombinálni is, így alakítva ki
használható modelleket a külvilágról.
Végül némi kutyakarakterológia
következik, főleg azoknak, akik fontolgatják a kutyatartás nagy kalandját.
Összességében egy kiváló,
szellemes és mégis komoly etológiai könyv, amiből sokat tanulhatunk kutyáinkról
és azt hiszem, önmagunkról is. Kutyabolondok ne hagyják ki!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése