Végre
megtörtént a nagy találkozás, évek óta kerülgettem, mindenféle
olvasmánylistákra felírtam, aztán mégis valahogy elhalasztódott az
elkerülhetetlennek vélt randevú Flannery O'Connorral. Arra már nem emlékszem, hogy miért pont az Alig akad ma jó ember
novelláskötetnél kötöttem ki, de nagyon nem bántam meg: különleges,
sajátos ízvilágú, kőkemény, leleplező, csöppet sem optimista írások,
olykor olyan brutál jelenetekkel, amiktől kirázott a hideg. Pedig
O'Connor nem naturalista és nem feltétlenül szókimondó, finom hölgy, de
amolyan dél-amerikai módra, szóval nem ijed meg a préri ürességétől, az
üresség vadságától és a vadság szépségét ugyanúgy képes ábrázolni, mint
kegyetlenségét és torzulásait.
A kötet tíz novellát tartalmaz, és
prekoncepcióim (voltak) sorra omlottak össze, gyakorlatilag az első, a
kötet címadó darabja, sokkoló végkifejletével máris belecsapott az
arcomba, egyszerre adva meg a kegyelemdöfést az amúgy is szétesett
családnak és a kedves olvasónak. A hontalan című már-már kisregény
hosszúságú darab egy összetett élethelyzetet ábrázol, Mrs. McIntyre
farmján vagyunk, természetesen képtelen fenntartani magát néger
szolgaszemélyzet nélkül, és noha már túl vagyunk a felszabadításon és a
polgárháborún, mégis sokáig konzerválódott az emberek lelkében és
felfogásában egy szigorú hierarchia, amely a négereknek az
alacsonyabbrendű szerepet jelölte ki. Egészen addig, amíg meg nem
jelenik a birtokon egy lengyel család, akiket a furcsa, bolondos
Európáról szóló mítoszok lengenek körül és így megváltoznak a
dominanciaviszonyok. A négerek hasonlóképp gondolkodnak a lengyelekről,
mint róluk a gazdasszony, a cezúrát mindkét esetben a kulturális és
nyelvi különbségek, és a kiszolgáltatottság jelenti. O'Connor ennek a
feszültséggel teli történetnek a végére is rémes véget kanyarít.
A
legkedvencebb novellám mégis talán A folyó lett, ehhez már előre
feltettem az imaginárius hegesztőpajzsomat, és kellett is. A történet,
mely nagyjából egy kisfiú magányáról, elhagyatottságáról és
öngyilkosságáról szól, azért is különös, mert a vallást, konkrétan a
keresztelést olyan barbár rituálénak ábrázolja, amely egyszerre tűnt
misztikusnak és félelmetesnek.
És így tovább, és így tovább. Torz
emberek, idióták, perverz bibliaárusok, gipszniggerek (ha már nem lehet
igazi), a véres délkör kölykei - Flannery O'Connor figurái élnek,
elrémisztenek és bemutatnak egy kemény, reménytelen világot, melybe alig
csillan remény. Ha egyáltalán. És mégsem nyomasztó olvasni O'Connort, a
titka: páratlan érzékenysége, (számomra) újszerű témái és a sokkhatás,
amely felráz, kihoz a sodromból és elgondolkodtat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése