Most ezt valahogy röviden és
tömören kellene leírnom, különben ember nem lesz, aki végigolvasná a posztot
(ebből is látszik, milyen narcisztikus műfaj ez). De el kell mondanom, hogy
nálam a három hetes szabadság valami eszméletlen könyvolvasási parával zajlik,
napokat olvasok végig égő szemgolyóval.
A szabadság nyaralással indult, az
útra – a tervezett kínai novellák helyett – végül detektívtörténeteket vittem, az Európa Kiadó diákkönyvtáras
válogatását, ami kiváló útitársnak bizonyult. Bár ezek nagyon klasszikus
történetek, szinte az elején lehet tudni, ki a gyilkos, de akkora jó
nyomozó-figurák (a depis Sherlock Holmes, a filozófikus, humoros Brown atya
vagy a hezitáló Maigret) szerepelnek bennük, hogy miattuk is érdemes olvasni. Agatha
Christie (különösen: A tökéletes szobalány esete) volt a legfifikásabb, ő simán
csőbe húzott csavaros elbeszéléseivel, Chestertonban a metafizikus sík tetszett
(Mennybéli kalapács), Poe meg úgy hátborzongató, ahogy van (A Morgue utcai
gyilkosság). Chandler viszont kiábrándítóan közönséges volt és még unalmas is
(A ceruza). Hazafelé úton a Nők Lapja
Novella c. kiadványt olvastam, ami egy kitűnő válogatás klasszikus és
kortárs szövegekből, nagy örömömre még szigligeti történetek is voltak benne.
Az év szenzációja Asimov Encyclopedia Galactica 1. kötete
lesz, ezt máris ki merem jelenteni, amely könyv mellesleg olyan vastag, hogy
egy embert agyon lehetne verni a kötettel, de én hat nap alatt, egyfajta
mámorban végigolvastam. Az első kötet tartalmazza Asimov zseniális
robottörténeteit és két detektív-sci-fi regényt az Acélbarlangokat és A
mezítelen Napot. A novellák elsősorban az embernek a robotokhoz való,
meglehetősen bizalmatlan és képlékeny kapcsolatát boncolgatja és a robotika
három törvényéből következő ellentmondásokat. A robotika három törvényét minden
robot pozitronagyának legmélyére vésnek be, ezek szerint nem árthatnak emberi
lénynek, teljesítenie kell az ember utasításait és végül, önmagát is meg kell
védenie. Elég világos, hogy ezek egy „nagyon tisztességes ember” etikai normái
is egyben, vagyis a robotok dilemmái, anomáliái igen keményen az ember morális
kérdéseit is visszhangozzák. Csak hogy példát is említsek, a Te hazug! c.
novellában véletlenül gondolatolvasó robotot alkotnak, aki azért hazudik,
többek közt a mizantróp, de éles elméjű, kiváló robotpszichológusnak, Susan
Calvinnek, hogy ne okozzon lelki sérülést, ami ugyebár az első törvény. Asimov
azonban mindig kiemeli az ember magasabbrendűségét, elsősorban érzelmei,
intuíciója, asszociatív gondolkodása és azon képessége miatt, hogy adott
helyzetben képes a szabályokat áthágni. (Bár tegyük hozzá, erre nem minden
ember képes…) „A robot logikus, de nem ésszerű.” – ezt már a két regény
nyomozója, Elijah Baley mondja, aki a távoli jövőben egy teljesen emberszabású
robot, Daneel Olivaw segítségét kénytelen elfogadni, hogy kinyomozzanak egy
rejtélyes gyilkosságot. Ekkorra már nem a Föld az egyedüli lakott bolygó, ötven
Külső Világ van, melynek kivándorolt lakói szigorú elzárkózási politikát
folytatnak az anyabolygóval szemben, hogy árja kultúrájukat, magas
életszínvonalukat megtarthassák. Az Acélbarlangokban, a körömrágásig izgalmas
nyomozás mellett, végig követhetük Baley robotokhoz való viszonyulásának
megváltozását és képessé válik arra, hogy kibújjon a konzervativizmus
acélbarlangjából, egészen odáig, hogy A mezítelen Nap-ban már a külvilágba is
kimerészkedik. Ez utóbbi regényben Asimov a Föld jövőjét vetíti előre a Solaria
bolygó ábrázolásával, ott ugyanis kevesen élnek, mindenki távol lakik a
másiktól egy saját épületben és csak ún. távnézéssel kommunikál. Teljes
mértékben virtualizálódtak a kapcsolatok, a valóságos találkozást képtelenek
rosszullét vagy pánikreakció nélkül elviselni – kérdés, hogy ilyen világban, ki
követ el gyilkosságot. Hosszú lenne a kötet minden erényét fölvázolni, de
minden benne van, amit szeretek: mélypszichológia, társadalmi kérdések,
kreativitás (nem volt ugyanis előre látható csattanó a novellák végén, pedig
elég dörzsöltnek tartom magam!), filozófikus párbeszédek, folyamatos izgalom.
Tökéletes!
Ezután Mátyás Győző régóta halogatott filmelemzéseit olvastam, A látszat birodalma címmel. Ez David
Fincher, rajongott filmrendezőm filmjeinek értő, magas színvonalú boncolgatása.
Különösen tetszettek a Hetedik irodalmi motívumainak (Dante) feltárása, a
Játsz/ma szimulakrum- és szubjektumelméleti megközelítése, a Harcosok klubjának
lacaniánus fallosz-olvasata, de leginkább a Benjamin Button kapcsán felmerülő
Heidegger-interpretáció (a halál felől élni – Sein zum Tode). Fincher
rajongóinak kötelező a könyv, de nem árt tisztában lenni a posztmodernizmus
terminológiájával és az irodalomelméleti zsargonnal.
Márai Sándor Eszter hagyatéka filmen is megtaposott, könyvben is
megrázó volt. Lajos, a démonikus szemfényvesztő húsz év után visszatér és
elrabolja Eszter utolsó kincseit is. A rettenetes éppen az, hogy léteznek ilyen
emberek, akik megkérdőjelezik a határokat és ennek nevében olvasnak vádat olyan
„jellemzsenik” fölött, mint Eszter, aki mindig igyekezett etikusan cselekedni. Igazából
nem tudom, kinek van igaza ebben a kisregényben…
Egy napra Kecskemétre is
kiruccantam kedves ismerőshöz, a vonatra Parti
Nagy Lajos Hősöm
terét vittem. Honnan szedtem én, hogy ez egy jó könyv? Rettenetes volt. A
történet szürreális: árja, náci galambok átveszik a hatalmat Budapesten – ez
akár még aktuális is lehetett volna. De olyan darabos volt, olyan unalmasan
posztmodern, mert az volt, nagyon: volt benne vendégszöveg (persze főleg idióta
dalszöveg), nyelvi lelemények és szójátékok (ebben tényleg jó volt, kedvencem:
galamb-duce, görle), tudathasadásos narrátor, írói műhelygondok, a fikció
benyomulása a valóságba stb. Gondolom alapvetően politikai a mondanivaló,
miszerint a szélsőjobb rosszabb. Engem viszont nem győz meg a technika
elsősége…
És végül Békés Pál Szeee által is ajánlott (köszönet érte!) Csikágója zárta három hetes
dőzsölésemet. Egy hét részből álló, kiváló regény, amely a 20. századi Budapest
egyik legleromlottabb, gangos házakkal zsúfolt kerületét mutatja be. Békés
kiváló érzékkel ábrázolta a mikroközösség gondjait, kezdve az amerikai
disszidens rokon felforgató megjelenésétől (1930-as évek), a szovjet megszállás
blokádjának önfeláldozást is megkövetelő eseményein át a mai Budapest és egyben
a régi Magyarország szétmállásával. Kemény, tényfeltáró történetek,
végighúzódik bennük valamiféle baljós végzetszerűség, melynek értelmében senki
nem kerülheti el rossz döntéseinek következményeit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése