2014. január 17., péntek

Le Fanu: Fogadó a Repülő Sárkányhoz és más kísértettörténetek



Mivel még mindig olvasási válságban vagyok, gondoltam valami izgalmassal dobom föl az estéimet, és nem is választhattam volna jobban. Le Fanu borzongással töltötte el az éjjeli perceket, történeteinek ódon, sötét, de mégis kifinomult varázsa még az álmaimba is belopódzott. Az igazság azonban az, hogy Le Fanu történetei, az egy Zöld tea kivételével, inkább okoztak egyfajta esztétikai gyönyört, mint borzongást, kísértettörténetei nem annyira ijesztőek, mint azt várnánk. Ugyanakkor végtelenül lírai és szinte már arisztokratikus a stílusa.
A történeteknek, jó gótikus sztorikhoz illőn, mindig van kerete, ami kellőképp elbizonytalanítja az olvasót afelől, hogy az olvasandó szöveg mennyire vehető komolyan. A különös történeteket dr. Hesselius szövegezi meg, aki egy metafizikus doktor, vagyis aki egyfajta holisztikus szemlélettel vizsgálja a fizikális bajokat, és meglehetősen fogékony a láthatatlan jelenségekre is, ugyanakkor a rémtörténetek mögött mindig igyekszik a fizikális hátteret kikutatni. De persze ez nem mindig meggyőző, így az olvasó annak ellenére, hogy olykor szinte szakszövegszerű fejtegetésbe is belefut, még inkább kételkedik a materiális okokban.
A kötetből a kedvencem a Zöld tea, ami szerintem nagyon félelmetes történet egy férfiről, akit egy nagyon bizarr majom kezd el követni. A cím arra enged következtetni, hogy ezek a látomások a túlzott zöld tea fogyasztásának számlájára írhatóak, de az elbeszélésbe cselesen elhelyezett Swedenborg idézet és egyéb megmagyarázhatatlan jelenségek mégis arra hajtják az olvasót, hogy a szerencsétlen szenvedőnek higgyen.
A másik híres történet Carmilláé, a vámpírnőé, akinek az alakja teljesen homályba borul, noha a főszerep nem is teljesen az övé. Nagyon izgatott volna pedig, hogyan vált vámpírrá, és miért alakult ki benne leszbikus vonzalom nőáldozatai iránt, de csak sejteni lehet. A történet tele van érzéki és túlfűtött jelenettel, hatásaiban nagyon hasonlított egyik kedvenc vámpírfilmemhez, a The Hunger-höz. Carmilla alakját belengi a misztika, a magány, és egyfajta kettősség nappali bágyadt mivoltával és éjszakai aktivitásával, nagyon tetszett, hogy macskává tud átalakulni és nem denevérré. Carmilla emellett érző lény, egyáltalán nem élőhalott, ennek ellenére persze ugyanolyan brutalitással ölik majd meg, ahogy ezt a romantika korában máshol is olvashatjuk.
A kötet szerintem nagyon jó válogatás, a többi történet is tetszett, érdemes elolvasni, emellett gyönyörű illusztrációk is vannak az Alexandrás kiadásban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése