2016. július 19., kedd

김중혁: 악기들의 도서관



Valószínűleg nem tévedek nagyot, ha azt mondom Kim Jung-hyuk (김중혁) a koreai kortárs irodalom fenegyereke, aki méltán kapta meg eme kötete után a Korea első DJ-írója kitüntető címet. Vagányul posztmodern, rafináltan technikás és még üzenni is mer. A Hangszer-könyvtár c. novelláskötete egyszerűen lenyűgözött a maga szerkesztési bravúrjaival, a történeteket  tematizáló zene hol búvópatakként csörgedezik a lapokon, hol záporozik ránk.
Az első történet a Zongoraautomata, mely erős borgesi áthallással a mester és tanítványa viszonyát dolgozza fel. A titokzatos olasz Vito művészete elbűvöli a narrátort, azonban nem könnyű a mesterrel kapcsolatba lépni, és megfejteni művészete tökéletességét, olybá tűnik legalább olyan fontos elhalni hagyni a zenét, mint produkálni. Nagyon érdekes kérdéseket feszeget a történet, a zene valóban csak a csend megszakítása, vagy ugyanolyan fontos része a zene elengedése is?
A második történetben egy olyan figurát ismerhetünk meg, aki megszállottan szereti a különféle használati útmutatókat olvasni, felismeri ezek már-már szépirodalmi értékét, képes stilárisan besorolni a megjelenő leírásokat, és állítja, hogy lehet színvonalas és kreatív módon útmutatókat készíteni tárgyakhoz. Természetesen ez lesz hivatása is, és történetünkben egy különleges, gömb alakú zenelejátszó igen kreatív leírását követi el, mely további kihívások elé állítja. Vajon lehet-e szerelemes levél egy használati útmutató? 
A PVC-fényű generáció egy már-már thrillerre hajazó történet két szenvedélyes DJ-ről, akik fogságba esnek egy föld alatti kis lemezraktárban, ahol fogvatartójuk önelemezésre sarkallja őket. A DJ vajon valóban széttöri az eredeti műveket, vagy művészi módon újra összeilleszti őket? Újat alkot, vagy szétrombol egy remekművet? A DJ művész, vagy szélhámos?
A kötet címadó novellája, a Hangszer-könyvtár egy balesetet túlélő férfi útja egy különleges hangszerboltig, ahol sajátos szisztémát vezet be a hangok alapján, megszállottja lesz a különféle hangoknak, melyeket rögzíteni, leltározni és osztályozni kezd, pont mint egy könyvtáros.
Az Üvegpajzs talán az egyik legszórakoztatóbb darab, az amúgy humorban bővelkedő írásokban. Két húszas éveik végén járó fiatal nem mással üti el idejét, mint hogy gombolyagokat gombolyít a metrókon, és meghökkentő performanszokkal szórakoztatja az állásinterjúkon a HR team-et. Amikor ebbéli tevékenységüket egyszer egy rendőr megkérdőjelezi, közlik, hogy a fonál annak jelképe, ahogy a széttöredezett jelenkort igyekeznek a zene útján összekötné eggyé. Ezek után el is indul karrierjük mint utcai művészeké, sőt egyszer csak az állásinterjúk másik oldalán találják magukat.
Én és B címmel egy újabb zene által létrejött kapcsolatot ábrázol a szerző, melyben B egy különös elektromos gitárművész. Felfogása szerint a zenében a szöveg, a dal teljesen mellékes, nem szükségszerű, sokkal fontosabb eggyé válni a tárggyal, a hangszerrel. Azonban narrátorunknál különleges allergiát vált kit az elektromos gitár használata, mely arra sarkallja az elbeszélőt, hogy elgondolkodjon a zene és a test kapcsolatán.
Az Iránya nincs busz az egyik legmegrendítőbb darabja a kötetnek, középpontban az anya eltűnése áll, egyetlen nyomravezető segítség pedig egy különös, hatalmas könyv. Ez a számlakönyv eredetileg az anya feljegyzéseit tartalmazta, ki mennyivel tartozik, ki mit fizetett ki a boltban, ahol dolgozott, de narrátorunk egy ideig a saját naplójának is használta. A történetben lassan megfejtik azokat a rejtélyes számokat, melyek kifejezik az anya elvágyódását a semmibe. A történet különben műfajilag mágikus realizmus, és a zene úgy kapcsolódik hozzá, hogy az alcím arra utal, hogy a történet valójában Kim Sojin novellájának egy remixe.
A Disszonáns D c. novella igazi katartikus befejezése a kötetnek, egy olyan férfiról szól, akinek ugyan jó hangja van, de ha kórusban énekel egyszerűen elviszi a többiek hangját, és szétzilálja a rendet és harmóniát. A producer narrátor hosszú idő után találkozik vele újra, és a hangok fekete lyuka nem másra kéri őt, mint hogy mentorálja saját előadásának kivitelezését. A végeredmény egy képzeletet is felülmúló, művészi előadás, melyben a csendnek, a hangeffekteknek és a disszonanciának legalább akkora szerepe van, mint a harmóniának.
A könyvet egy tanulmány zárja, amit még lusta voltam elolvasni, és egy érdekes rajz is kapcsolódik szerzői utószó gyanánt a könyvhöz, ami tulajdonképpen egy kazetta felirata és tervezete.
Kim Jung-hyuk stílusa, humora és történetei teljesen rabul ejtettek, köszönöm Kovács Jankának, hogy figyelmembe ajánlotta ezt a könyvet és a szerzőt, olvassátok el az ő ajánlását és fordítás-részleteit is itt.    

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése