A Moby
Dick monumentalitása szinte már közhely, ahogy az is közismert, hogy teli van a
nagyközönség (?) számára emészthetetlenül száraz és unalmas cetológiai és
bálnahalászati fejezetekkel, melyek az amúgy izgalmasnak ígérkező történetet
folyton megszakítják. Nyilván nem véletlen, hogy Melville könyve a kedvenceim
közé tartozik, így számomra az akkurátus leírások a bálnavadászok életéről, a
bálnavadászat kellékeiről és eszközeiről, a rejtélyes ámbráscet minden
porcikájának mélyreható elemzése csöppet sem volt érdektelen, sőt kifejezetten
izgalmasnak találtam.
A Moby
Dick története talán mindenkinek alapvonalaiban ismert, a Pequod
bálnavadászhajó a féllábú, megszállott Ahabbal az élén majdnem körbehajózza a
Földet a titokzatos fehér bálna nyomában, de vadászatuk kudarcba fullad, és
Moby Dick - a narrátoron kívül - mindenkit és mindent elpusztít. Azt már
kevesebben tudják, hogy nem az összecsapás a regény lényege, hanem a hajsza, és
nem is kifejezetten az albínó cet utáni vadászatról, mint inkább az élet
értelmének, a világ szavakba önthető lényegének, vagy ha úgy tetszik a végső
igazságok hajszolásának hiábavalóságáról szól, nem is épp leplezetten. Ugyanis
a sok technikai leírás közt, mindig ott bújnak a velős megállapítások, olykor
filozófusokat citálva, melyek a világ bizonytalanságáról, reménynélküliségéről,
esetlegességéről, a szavak gyengeségéről, a határok megállapításának
nehézségeiről, összességében a világ, az emberi élet céltalanságáról szólnak.
Persze ezeket a keserű megállapításokat nem is vethetjük a könyvtárosi vénával
megáldott, de amúgy valóban depressziós narrátor szemére, hisz miközben
hónapokon keresztül utazunk a Pequod hajón az olvasót is meglegyinti ez a
rezignált állapot.
Narrátorunk,
Ishmael tényleg terápiás célzattal csatlakozik a baljós előjelekkel körülvett
Pequod legénységéhez, de a kapitány nagyon sokáig nem jelenik meg a színen,
amikor pedig feltűnik a féllábú, hangosan kopogó lépteivel kedélyeket borzoló,
őrült tekintetű kapitány, már lehet sejteni a drámai véget. Ahab sátáni
színekben tűnik fel, akinek hübrisze tulajdonképpen az eget ostromolja, az
ismeretlent, a rosszindulatú anyatermészetet, mely megcsonkította, s melynek
szimbóluma a fehér bálna. Moby Dick szintén démonikusként jelenik meg, a természet
kegyetlen ereje bontakozik ki benne, amikor a többi cettől eltérően viselkedik,
vagyis az emberre támad. Ishmael bizonyos szempontból Ahab bűvkörébe kerül,
hisz ha meggondoljuk, hogy az olvasandó regény az eset megtörténte után íródik,
a leírások aprólékosságában, a gyakorlatilag az élet minden megnyilvánulását a
bálnával összefüggésben látó narrátor, aki ily módon képtelen kiszabadulni a
bálna hatalmából, tulajdonképpen legalább annyira őrült, mint maga Ahab. Vajon
Ishmael képes-e körülírni saját „regénye” tárgyát, vagy alulmarad ebben a
vadászatban?
A könyv
másik nagy erénye számomra, hogy fittyet hány a regény műfaji korlátaira, van
benne lajstrom, használati útmutató, technikai leírás, természetrajz, taxonómia,
néprajz, idézetgyűjtemény, legenda és nagyon sok olyan fejezet, ami konkrétan színműként
jelenik meg rendes alkotói instrukciókkal.
Összességében
bár második olvasásra nem volt olyan nagy hatással rám ez a könyv, mégis az
egyik legnagyobb klasszikusom, mely képes olyan hangulatot idézni, mely
egyszerre ringat el, és egyszerre ráz fel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése