Ezt a könyvet Jankának köszönhetem, aki
mikor itt járt a szerző, megemlítette neki, hogy már született egy recenzió a
Növényevő c. könyvről, amit akkoriban olvastam el eredetiben. Han Kang ekkor
egy dedikált példányt küldött nekem ebből az elbeszéléskötetből, amit azóta is
nagy becsben tartok.
Bizony nem kevés időbe telt, mire
elolvastam az összes történetet, az amúgy sem vékony kötetből. Han Kang
írásmodorának minden stílusjegyét magán hordozó elbeszélésekről van szó,
sötétek, komorak, nyomasztóak, nagy szerepet kapnak bennük a sötétség idején
feltörő, hajnalig gyötrő szorongások, a fullasztó álmok, melyek a valóság
síkjába nyúlnak, és a növényivé sorvadó, vagy épp szárba szökkenő és virágba boruló
női életformák. A kötet tartalmazza a Növényevő regény párját, az Asszonyom
gyümölcse hasonló léthelyzetet dolgoz fel, de itt a nő szó szerint, egyfajta
kafkai fordulattal valóban növénnyé változik. Han Kang több elbeszélésben is
főszerepet kap a nagyvárosi környezet egészségtelenül fojtogató légköre, a maró
fények és zavaró zajok kavalkádja, amely megbetegíti, végül megöli vagy
végzetes átváltozásra kényszeríti az érzékeny szereplőket. Olvasóként mégis az
az érzésünk támad, hogy a fájdalmas döntések és transzformációk szükségszerűek
egy olyan élhetetlen környezetben, mint amilyennek Han Kang a koreai
nagyvárost, többek közt Szöult ábrázolja. Az Asszonyom gyümölcse elbeszélés egy
része olvasható magyar fordításban is hála Osváth Gábornak.
A másik nagy felfedezés a Fehér virág c.
elbeszélés volt, ami a 2016-ban megjelent Fehér (흰) c.
regénnyel mutat rokonságot, nem annyira a történetében, már ha egyáltalán
beszélhetünk történetről a regény kapcsán, mint az ábrázolástechnika
szempontjából. Ebben az elbeszélésben is a fehér szín tematizálja az
eseményeket és a jeleneteket, és itt is megjelenik a gyász témája.
Az egyik legdöbbenetesebb darab mégis a
Vajon hogy érzik magukat hajnaltájt a kutyák? c. elbeszélés, ami napokra kiütött.
A történet középpontjában egy kislány áll, aki szinte folyton részeg apjával él
egy panzióban. Az apa a közelgő válás és elhagyatottság miatt átadja magát a
dühének és a kétségbeesésének, míg a kislány teljesen egyedül marad, nem kap
enni, inni, és épp csak eléri az ajtó kilincsét, hogy időnként expedícióra
induljon a tengerpartra vagy a közeli utcákra. A történet komoly feszültséget
sűrít magába, hisz a történéseket a sokszor magatehetetlen gyerek szemszögéből
látjuk, idegfeszítő, ahogy az apa akár egy teljes napra is eltűnik,
étlen-szomjan hagyva a folyamatosan töprengő, bolyongó, felnőtt méretű tárgyak
közt feszengő, az apa-anya viszonyára vonatkozó elméleteket felállító kislányt,
hogy aztán hasznavehetetlen tárgyakkal, csatokkal térjen vissza, miközben meg
sem fordul a fejében, hogy ételre lenne szükség. Az idő is képlékennyé válik
ebben a helyzetben, az éhség olykor végtelen hosszúra nyújtja az órákat, olykor
segít abban, hogy a lányka átaludja a szenvedés idejét. A legnyomasztóbb persze
a kislány rettegésének és folyamatos szorongásának ábrázolása, amíg lassan
rájön, hogy az apja pontosan mire is készül.
Han Kang történetei sosem a vidám
percekről szólnak, nem az élet napos oldaláról. Sötét könnyeket síró, sötét
álmokat álmodó író, aki ezekből a szorongásos álmokból és könnyekből nyújt át
egy nehezen emészthető, mégis bámulatos csokrot. Egy húzóra senkinek nem
ajánlanám.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése