A
létező legtökéletesebb könyv azoknak, akik TOPIK II nyelvvizsgára gyúrnak, vagy
csak szeretnének szabatosan, a koreai sztenderdnek megfelelően nyilatkozni
írásban. A TOPIK II nyelvvizsga 쓰기 részében 50 perc alatt
kell az egyszeri nyelvtanulónak megoldania 4 mondat-, illetve szöveg-kiegészítés
feladatot, megírni egy 2-300 szótagos elemzést megadott diagramról vagy
információs blokkról, és végül egy egész oldalnyi értekező esszét társadalmi
kérdésekről. Ismétlem, minderre mindössze 50 perc áll rendelkezésre, ami olyan
szövegírási rutint tételez, amivel a koreaiak - bevallásuk szerint - maguk sem
rendelkeznek. Épp ezért lehetséges, hogy az írott és hallott szöveg értése
részeken 90-95%-ot teljesítő nyelvtanulók, a fogalmazás részen mindössze 45-60%
körül teljesítenek.
A
HOT TOPIK II 쓰기 tankönyve nem másra vállalkozik, mint
megválaszolni az összes felmerülő kérdést és jó gyakorlatokkal, stratégiákkal
segíteni a TOPIK II nyelvvizsga kalandjára áhítozókat. A könyv egy 25 napos
programot készített, azonban itt máris meg kell jegyeznem, hogy van olyan nap,
amikor elegendő 30-40 percet szánni a leckére, de van olyan nap, amikor a két
óra is elmegy vele, tehát nem egyenletes a tananyag elosztása. Az első négy napon
a többnyire hirdetések, felhívások, levelek egyes mondatainak kiegészítendős
feladatát ismerhetjük meg. Megtudjuk a feladat célját, milyen típusokkal
találkozhatunk, milyen stratégiát követve tudjuk kitalálni, hogy logikusan mi
illik a hiányzó helyre (rajtam mondjuk ez sem segített, de ez nem a könyv
hibája), a feladat részletes elemzését, típusokat, pontról pontra követhető
stratégiát és jellemző mondatokat tanulhatunk meg. Segít abban, hogy egyes utalások
milyen nyelvtani szerkezetet hívnak elő, vagy vonzanak, és külön foglalkozik
olyan nyelvtani pontokkal, amik a feladatban hangsúlyosak, és természetesen az
értékelés szempontjait is lecsekkolhatjuk. Minden feladatrészhez van egy 실수클리닉 (Hibaklinika) rész, ahol tipikus hibákat lehet orvosolni.
A fejezet végén gyakorlófeladatokkal mélyíthetjük el a tanultakat. A következő
etapot (5-8. nap) a magyarázó, érvelő szöveg kiegészítésének szenteli a
tankönyv a fenti menet szerint, ehhez például klassz szókincs-feladatok is
tartoznak, és már ebben a fejezetben elmerülhetünk az érvelés kifejezésének
gyakorlásában, ami a későbbi feladatoknál is jól jön. A 9. naptól az elemző
szöveg gyakorlása kerül a fókuszpontba, itt is előbb a típusokat ismerjük meg részletesen,
a rövid, bekezdésnyi szöveg felépítésének lehetséges módjait, megtudjuk, hogy
pontosan miért vonnak le pontot a vizsgán és hogy milyen stratégia mentén
érdemes a különböző szövegeket felépíteni úgy, hogy az lehetőleg 20-25 perc
alatt kész legyen. A 원고지-ra írással nem foglalkozik a
könyv, ezt ismertnek tételezi, ezért erre érdemes külön gyúrni, mert nagy meglepetést
okozhat a vizsgán. Szerintem ez az a feladatrész, amit különben a legjobban be
lehet gyakorolni vizsgára, a tipikus mondatszerkezetek gyakorlásával nagyon
könnyen leírható egy logikus ív mentén az adott feladat. A 16. naptól a 22.
napig már a nagy esszé a téma, itt is megismerkedhettek a jellegzetes témákkal,
amik a nyelvvizsgán előjönnek, az érvelés felépítésének lehetséges módjaival, a
személyes vélemények kifejtésének formáival, milyen hibákat és
megnyilatkozásokat kerüljünk el, hogyan vezessünk fel példákat, amikből
következtetést vonunk le stb. A tankönyvet a 23. naptól real-time elvégzendő
tesztek zárják és magyarázatokkal ellátott megoldókulcs, melyben a
fogalmazásokra több példamegoldást is mutat értékeléssel, melyből leszűrhetjük,
hogy a saját produkciónk nagyjából hol helyezkedik el.
Összességében
mindenkinek nagyon ajánlanám ezt a könyvet, aki fejleszteni szeretné az
íráskészségét, én elmondhatom, hogy nagyon sokat fejlődtek a kompetenciáim és
több különben kiváló 쓰기 tankönyvet is átrágva, nekem ez tetszett a legjobban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése