1998-ban, amikor először olvastam ezt a
könyvet, a világirodalom szeminárium olvasmánylistájának első helyén ez a
regény állt. Miközben olvastam Musil remekét, nagyon sok gondolat és érzés cikázott
át rajtam, a végére pedig gyakorlatilag megkukultam, legalábbis meggyőződésemmé
vált, hogy nem érdemes olyan gyenge és megbízhatatlan eszközökkel élnem tovább,
mint a szavak. Ahogy Törless végül elhagyja az intézményt, filozófiai és
mélylélektani bolyongásai terepét, ízlelgetve az anyja ruhájából felszálló
enyhe parfümillatot, csak az járt a fejemben, hogy milyen sokszor megérintett
engem is a magány ásító mélysége, melyben feltárult a szavak és dolgok közti
szakadék, melyet oly magabiztosan lépünk át hétköznapi életünkben.
Törless ambíciókkal telten lép be az
iskolába, ahol egyre-másra meglepik különös tudatállapotok, melyek magányából
és érzéki fantáziálásából gomolyognak elő, és a világ kettős arca tárul fel
benne. Törless leginkább arra kíváncsi, hogy mások is érzékelik-e a
kimondhatatlant, vagy végleg egyedül van gondolataival, mely egyszerre
nyomasztja, és egyszerre ad mélyebb dimenziót az iskola labirintikus
épületének. Törless két osztálytársa, Beineberg és Reiting azonban vak ezekre a
látomásokra, Reiting ösztönlény, aki az erő elsőbbségében hisz, Beineberg pedig
egyfajta eltorzult keleti misztikában bízik, melytől szintén nem idegen a
brutalitás. És ezeknek a vad indulatoknak lesz áldozata Basini, a virágszépségű
fiú, aki tolvaj hajlama miatt kiszolgáltatottá válik és kénytelen lesz
elviselni Reiting és Beineberg rituális szadisztikus megnyilvánulásait. Törless
számára ez a helyzet, mely nem mentes a (szado)erotikától sem, kiváló terepnek
ígérkezik filozófiai kísérleteihez, de intellektuális kalandjait képtelen
morálisan hidegen szemlélni, mondhatni folyamatos krízisállapotban él a fiú.
Amikor először olvastam ezt a regény,
mélységesen felkavart ezeknek a tudatállapotoknak és a szadizmus, sőt fasizmus
lélektanának pontos és érzékletes ábrázolása. Különösen tetszett, hogy a
felnőttek világa szinte alig jelenik meg. A tanárokról, felügyelőkről nem sokat
tudunk, nem érezzük, hogy külső kényszer keserítené meg Törless sorsát, sőt
valójában az oktatók figyelnek rá, csak épp nem értik meg. A matematikatanár
például Kanttal próbál segíteni Törless filozófiai jellegű kérdésein, de a fiú
nem sokra megy a bonyolult szöveggel. A történet végén pedig, amikor Törless-t
eltanácsolják, ott is érezhető, hogy figyelnek rá, ám mindhárom tanár csak a
saját biztonságos fogalomrendszeréhez igyekszik illeszteni Törless
kimondhatatlanról szóló ismeretelméleti monológját. A szülők világa pedig
egyszerre a távoli kint, és az otthoni bent világa, az otthoné, ahová természetesen
már nem lehet visszatérni.
A Törless-t 2006-ban olvastam újra.
Mélységes unalommal. Szinte ijesztő volt, mennyire nem jelentett akkor semmit.
Most az Ottlik-olvasókör kapcsán újra
elolvastam és szinte borzongva konstatáltam, hogy mennyire nagy és fontos
könyv, újra átjárt a végtelen és a kimondhatatlan borzongása. Már csak azt nem
tudom, miért is emlegetik olyan sokszor Ottlik kapcsán, talán mert illik. Talán
mert a kritikusok is megtették. Igen, azt hiszem zavar, hogy sokan a Törless-t
az Iskola árnyékában olvassák. Aki ugyanis nem veszi észre, hogy Musil regénye
mélységesen ismeretelméleti és metafizikus, az valószínűleg Törless-t is csak
egy kamasz fantasztának tartja, és beállhat a matektanár mellé.
Egy biztos, 10 év múlva újra elolvasom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése